آفتاب

هراس کاخ سفید از پرواز هواپیماهای جاسوسی روسیه بر فراز آمریکا

هراس کاخ سفید از پرواز هواپیماهای جاسوسی روسیه بر فراز آمریکا

معاهده "آسمان های باز" که میان برخی از کشورهای جهان به امضا رسیده اکنون تبدیل به موضوعی برای نگرانی کاخ سفید شده چون ارتش و نهادهای اطلاعاتی آمریکا نگران آن هستند که به موجب این معاهده نسل جدید هواپیماهای جاسوسی روسیه در آسمان ایالات متحده حضور یابند.

به گزارش خبرگزاری مهر، یاهو نیوز در گزارشی در این رابطه می نویسد : طی هفته های گذشته ستاد مشترک ارتش و آژانس اطلاعاتی آمریکا به صورت مرتب از کاخ سفید خواسته اند تا هر نوع خبری درباره پرواز هوایپماهای جاسوسی روسیه بر فراز ایالات متحده را تکذیب کند. همین درخواستها سبب شده تا کاخ سفید از هفته گذشته شروع به بررسی این نکته کند که آیا اجازه حضور هواپیماهای جدید روسی در آسمان آمریکا را بر اساس معاهده آسمان های باز صادر کند یا خیر.

بر همین اساس هم اکنون این پرسش پیش آمده که آیا جاسوسان و ژنرالهای ارتش بر اساس وظایف خود عل می کنند یا آنکه منتظر دستور کاخ سفید خواهند بود؟

بر اساس این گزارش، در حالی که دولت های آمریکا و روسیه به موجب بحران اوکراین انتقادت تندی را از یکدیگر می کنند، تیم امنیت ملی "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، جلساتی را برای بررسی این نکته که آیا به هواپیماهای روسی مجوز استفاده از حریم هوایی ایالات متحده را بدهد یا نه برگزار کرده است.

در این میان ارتش و سازمان اطلاعاتی آمریکا خواهان آن هستند که کاخ سفید مجوز حضور نسل جدید هواپیماهای جاسوسی روسیه در آسمان آمریکا را ندهد. اتخاذ هر گونه تصمیمی درباره حضور هواپیماهای خارجی در آسمان آمریکا بر عهده وزارت خارجه است اما در هفته گذشته این وزارتخانه از اتخاذ تصمیم در خصوص حضور هواپیماهای جدید روسی بر فراز آمریکا را به پس از دیدار اوباما با تیم امنیت ملی موکول کرد.

معاهده آسمان های باز برای اولین بار در سال 1992 میلادی تهیه شده و سرانجام در سال 2002 میلادی به تصویب 34 کشور جهان رسید و به موجب آن امضا کنندگان این معاهده قبول کردند که هواپیماهای کشورهای امضا کننده این معاهده بتوانند بدون هیچ گونه مزاحمتی و به راحتی از آسمان کشورهای دیگر عبور کنند.

بر اساس این گزارش، در ماه جاری میلادی و با توجه به بالا گرفتن تنشهای میان مسکو و واشنگتن، برخی از اعضای کنگره از اوباما خواسته بودند تا از دادن مجوز برای هواپیماهای جدید روسی خودداری کند.

 

 

 

کد N231892

وبگردی