آفتاب

تعهدات کی‌یف به هواداران روسیه در شرق اوکراین

تعهدات کی‌یف به هواداران روسیه در شرق اوکراین

در حالیکه نیروهای اوکراینی در شرق این کشور باقی مانده‌اند، کی‌یف ضمن درخواست برای صلح و وحدت ملی متعهد شده است به برخی از خواسته‌های جدایی‌طلبان هوادار روسیه در شرق این کشور پاسخ دهد و به مناطق اجازه خواهد داد تا زبانشان را خود تعیین کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از شبکه خبری آر.تی، آندرئی دشچیتسیا، وزیر امور خارجه اوکراین تایید کرد که با وجود درخواست‌ها برای عمل به توافق چهارجانبه روز پنجشنبه بین روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا، "عملیات ضد تروریستی" در شرق اوکراین همچنان در جریان است.

وی گفت: این ماموریت ادامه پیدا می‌کند و اکنون شدت آن به اجرای عملی شرایط توافق صورت گرفته مبنی بر تخلیه ساختمان‌های اشغال شده توسط جدایی طلب‌ها و خلع سلاح آن‌ها بستگی دارد.

وی ابراز امیدواری کرد که گروه‌های مسلح از این فرصتی که به آن‌ها داده شده، استفاده کنند. این در حالی است که مارینا اوستاپنکو، سخنگوی سرویس امنیتی اوکراین اعلام کرد که عملیات در شرق اکنون به حالت "غیرفعال" در آمده است.

اما آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر و اولکساندر تورچینف، رئیس جمهوری اوکراین روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی خواستار وحدت ملی شده و همه طرف‌ها را از واکنش بر حذر داشتند.

یاتسنیوک اعلام کرد: دولت آماده است تا از طریق اصلاح قانون اساسی، اختیارات مناطق مختلف را مشخص کند.

تورچینف نیز افزود که مقامات محلی اوکراین می‌توانند در خصوص زبان مورد تکلم در آن ناحیه تصمیم‌گیری کنند.

موضوعات فدرال سازی اوکراین و زبان مورد تکلم در شرق این کشور، محور مذاکرات ژنو بودند.

براساس معاهده 17 آوریل ژنو، یک هیات از سازمان امنیت و همکاری اروپا وظیفه اصلی در تنش‌زدایی در بحران را برعهده دارد.

شرکت کنندگان در نشست 17 آوریل ژنو در نهایت خواستار اتخاذ فوری اقدامات تنش‌زدا از قبیل خلع سلاح گروه مسلح غیر قانونی، تخلیه ساختمان‌های دولتی و خیابان‌های اشغال شده‌ شدند.

یک نماینده ارشد حزب کمونیست اسلاویانسک در این خصوص گفت که معترضان باید دید مثبتی به این توافق داشته و آماده مصالحه باشند.

وی در عین حال اظهار داشت که نسبت به تفسیرهای مختلفی که از این توافق صورت می‌گیرد، نگرانی‌هایی وجود دارد.

این در حالی است که علی رغم استقبال عمومی ساکنان دونتسک از این توافق، "گروه جمهوری دونتسک" اعلام کرد که تا پیش از اینکه کی‌یف در اجرای شرایط توافق پا جلو نگذارد، اقدامی نخواهد کرد.

دنیس پوشیین، رئیس این گروه عنوان کرد: کی‌یف از عقب کشیدن نیروهایش از این منطقه خودداری می‌کند و در چنین شرایطی نمی‌توان از مصالحه سخن گفت.

علاوه بر این دشچیتسیا تاکید کرد که عفو معترضان در شرق اوکراین که یکی از شرایط توافق ژنو است تنها در صورت خلع سلاح کامل آن‌ها و تخلیه ساختمان‌ها ممکن خواهد بود.

انتهای پیام

کد N231665

وبگردی