آفتاب

عبدالله گل: من مدودف ترکیه نیستم

عبدالله گل: من مدودف ترکیه نیستم

رئیس‌جمهوری ترکیه مساله تبادل سمت میان خود و رجب طیب اردوغان پس از انتخابات آتی این کشور را که مشابه اقدام پوتین و مدودف در روسیه است، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، عبدالله گل، ‌رئیس‌جمهوری ترکیه در جریان سفر به استان کوتاهیا در این کشور اظهار داشت: معتقدم فرمول ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ‌و دیمیتری مدودف، نخست‌وزیر وی یک الگوی کاملا مناسب برای ترکیه نیست.

پیش‌بینی می‌شود عبدالله گل،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه پس از انتخابات آتی ریاست جمهوری ترکیه، نخست‌وزیر آینده این کشور شده و اردوغان نیز به ریاست جمهوری برسد.

به دنبال این اظهارات عبدالله گل هنوز این پرسش مطرح است که چه کسی در صورت کاندیداتوری اردوغان برای ریاست جمهوری در انتخابات آتی در ماه اوت جایگزین وی در سمت نخست‌وزیری خواهد شد.

عبدالله گل در پاسخ به پرسشی درباره انتخابات ریاست جمهوری ترکیه اظهار داشت: هنوز طرحی برای آینده سیاسی خود ندارم. من هیچ طرح سیاسی برای آینده تحت شرایط امروز ندارم. من نمی‌توانم در حالی که هنوز رئیس‌جمهور هستم آزادانه درباره برخی موضوعات صحبت کنم.

وی تاکید کرد: ما با دوستانمان (درباره انتخابات ریاست جمهوری) به گفت‌وگو و بحث پرداخته و تصمیم خواهیم گرفت. ترکیه یک کشور بالغ است. آینده ترکیه همواره روشن خواهد بود.

این اظهارات عبدالله گل به نوعی مخالفت وی با بازگشت احتمالی به سمت نخست‌وزیری است، اما موافقت وی با ادامه کارش در سمت ریاست جمهوری محسوب می‌شود. در ترکیه نظام سیاسی به گونه‌ای است که ریاست جمهوری یک سمت غیر سیاسی بر خلاف نخست‌وزیری است.

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر فعلی ترکیه روز جمعه به خبرنگاران پس از مراسم نماز گفت: اظهارات عبدالله گل را نشنیده و پیش از صحبت مستقیم با رئیس‌جمهور اظهار نظر نخواهد کرد.

وی همچنین در اظهاراتی در نشست حزب عدالت و توسعه ترکیه در شهر آنکارا گفت که حزب وی هنوز تصمیمی درباره ریاست جمهوری نگرفته است.

انتهای پیام

کد N231602

وبگردی