آفتاب

هند برای احداث کارخانه کودشیمایی درچابهار سرمایه گذاری می کند

هند برای احداث کارخانه کودشیمایی درچابهار سرمایه گذاری می کند

دهلی نو - ایرنا - انتظار می رود که هند و ایران بزودی درمورد احداث یک کارخانه اوره و کودشیمایی در بندر چابهار به توافق برسند.

به گزارش ایرنا، این کارخانه قرار است با مشارکت و سرمایه گذاری دو شرکت هندی و یک شرکت ایرانی احداث شود.

منابع خبری هند روز جمعه به نقل از مقام های رسمی این کشور گزارش دادند که مذاکرات برای احداث کارخانه اوره و کودشیمیایی در بندرچابهار در مرحله پیشرفته قرار گرفته و انتظار می رود که مقام های ایرانی گاز مورد نیاز این کارخانه را به قیمت واحدی سه دلار تامین کنند.

براساس این گزارش، دولت ایران تامین گاز مورد نیاز این کارخانه را به یک قیمت ثابت تضمین خواهد کرد و هند کل کودشیمایی تولیدی آن را خواهد خرید.

به گفته منابع هندی که نامی از آنان برده نشده دو شرکت بنام های ˈمواد شیمیایی و کودشیمایی راشتریا ˈ و ˈ کودشیمایی و مواد شیمیایی گجرات نارمادا ولیˈ بطور اشتراکی بر روی این طرح کار می کنند.

این کارخانه قرار است که با سرمایه گذاری 70 میلیارد روپیه ای به عنوان بخشی از طرحی برای ایجاد یک قطب پتروشیمی در چابهار احداث شود.

دولت هند در ماه های اخیر تلاش دارد برای توسعه بندرچابهار وارد سرمایه گذاری با ایران شود.

یک منبع آگاه ایرانی دراین رابطه به خبرنگار ایرنا در دهلی نو گفت: بخش های خصوصی و دولتی هند سال هاست که تلاش می کنند در ایران برای تولید کود شیمیایی سرمایه گذاری کنند.

وی با اشاره به اینکه در ماه های اخیر هیات هایی از هند به ایران سفر داشته و مذاکراتی انجام داده اند، افزود: تولیدات مهم هند به کشاورزی متکی است و ایران نیز به طور سنتی تامین کننده کود شیمیایی این کشور به خصوص اوره و آمونیاک می باشد.

این منبع در مورد قیمت واحدی سه دلار ذکر شده از سوی منابع هندی برای تامین گاز کارخانه مورد نظر در چابهار گفت: ازاین موضوع اطلاع دقیقی ندارد اما یکی از مذاکرات طرف های سرمایه گذار خارجی در ایران درحال حاضر قیمت گازی است که باید در کارخانجات مورد استفاده قرار گیرد و دولت ایران دراین زمینه تصمیم می گیرد.

آساق ** 2164 ** 275 **
کد N231275

وبگردی