آفتاب

رهبر بخش ترک نشین قبرس:حل مساله قبرس براساس واقعیات انجام گیرد

رهبر بخش ترک نشین قبرس:حل مساله قبرس براساس واقعیات انجام گیرد

آتن- ایرنا- ˈدرویش اراوغلوˈ رهبر بخش ترک نشین قبرس گفت که حل و فصل مساله قبرس باید بر اساس واقعیات موجود انجام گیرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی یونان(آنا)، رهبر بخش ترک نشین قبرس با اشاره به روند مذاکرات وحدت جزیره قبرس که اخیرا و پس از چند سال توقف از سرگرفته شد، گفت: باید واقعیات را پذیرفت زیرا در جزیره قبرس، دو ملت، مذهب و زبان متفاوت وجود دارد که در طی مذاکرات باید آنها را به طور ویژه مد نظر قرار داد.

براساس این گزارش، رهبر بخش ترک نشین قبرس با اشاره به منابع طبیعی همچون گاز و نفت در مرزهای آبی قبرس، همچنین گفت: اگر یونانیان قبرس از وجود ذخایر نفتی و طبیعی سخن می گویند، بدان معناست که این منابع طبیعی و ثروت به بخش شمالی قبرس هم تعلق دارد.

به اعتقاد تحلیلگران، تازه ترین اظهارات رهبر بخش ترک نشین قبرس بیانگر آن است که احتمالاً روند مذاکرات از سرگرفته شده نیز با مشکلاتی روبرو شده است، زیرا تا کنون از پیشرفت سریع مذاکرات و نزدیکی دیدگاه های دو طرف سخن به میان می آمد.

پس از یک وقفه نزدیک به دو ساله، روند مذاکرات مقامات دو بخش ترک و یونانی نشین قبرس برای حل مشکلات این جزیره به تازگی ازسر گرفته شد.

قبرس پس از مداخله نظامی ترکیه در سال 1974 میلادی ( 1353 )به دو بخش شمالی (ترک نشین) و جنوبی ( یونانی نشین) تقسیم شد وبخش ترک نشین آن در دهه 1980 اعلام استقلال کرد و نام خود را جمهوری ترک قبرس شمالی اعلام کرد.

بخش ترک نشین قبرس به غیر از ترکیه از سوی هیچ کشوری تاکنون به رسمیت شناخته نشده و مشمول تحریم های بین المللی قرار گرفته است.

اروپام**2170**2017
کد N231067

وبگردی