آفتاب

ایران یک محموله کتابهای مرجع به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا کرد

ایران یک محموله کتابهای مرجع به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا کرد

دوشنبه - ایرنا - یک محموله کتابهای مرجع از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران روز جمعه طی مراسمی به کتابخانه ملی تاجیکستان اهدا شد.

به گزارش ایرنا، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در این مراسم گفت:

برای پیوند و احیا روابط تاریخی دو کشور هم فرهنگ و هم زبان ایران و تاجیکستان باید زمینه های لازم از جمله تبادل کتاب را فراهم کنیم.

ˈمحمد حسن صنعتیˈ افزود: موضوع اهدا کتاب به کتابخانه ملی تاجیکستان و دیگر نهادهای فرهنگی این کشور با هدف ˈگسترش و پایداری زبان و خط فارسیˈ و ˈانتقال نوشته و پژوهش ها در زمینه های گوناگون به تاجیکستانˈ اجرا می شود .

وی آشنایی تاجیکان با خط فارسی برای استفاده از منابع عظیم علمی و کتابخانه ای زبان فارسی را مهم دانست و گفت: اگر خط نیاکان آموخته شود تبادلات منابع عظیم دانشگاهی و علمی میسر خواهد شد.

صنعتی گفت: کتاب های اهدا شده مرجع بسیار خوبی برای مطالعه و تحقیق دانشگاهیان و دانشجویان رشته های علمی و پزشکی و پایان نامه های سطوح عالی تحصیلی خواهد بود.

ناصرجان سلیم افˈ رئیس کتابخانه ملی تاجیکستان نیز با قدردانی از رایزنی فرهنگی ایران برای این امر فرهنگی و توجه به کشور برادر خود اظهار امیدواری کرد که همکاری های این کتابخانه و نهادهای فرهنگی ایران بیش از پیش گسترش یابد.

وی یادآور شد: سال گذشته نیز از سوی انجمن دوستی ایران و تاجیکستان اولین محموله از 20 هزار جلد کتاب از سراسر ایران که برای اهدا به کتابخانه ملی تاجیکستان جمع آوری شده بود تحویل این کتابخانه شد.

سلیم اف همچنین از آیین بزرگداشت ˈابومحمد مشرف الدین مصلح بن عبداللهˈ ملقب به ˈسعدی شیرازیˈ شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم هجری اول اردیبهشت سال جاری، در کتابخانه ملی تاجیکستان خبر داد.

وی تصریح کرد: نشست علمی فرهنگی بزرگداشت شیخ اجل سعدی با حضور جمعی از شخصیت های فرهنگی تاجیکستان، اساتید و دانشجویان روزنامه نگاری و زبان و ادبیات فارسی و مقامات سفارت ایران در این کتابخانه با اجرای برنامه های متنوعی برگزار خواهد شد.

در کتابخانه ملی تاجیکستان بخش هایی مانند ˈمرکز فرهنگی ایرانˈ، ˈمرکز زبان فارسی تاجیکیˈ و ˈموزه کتابهای قدیمی و دست نوشتهˈ به ایران اختصاص داده شده است.

آساق**ه.ص**1663**1856
کد N230992

وبگردی