آفتاب

روسیه حضور نیروهایش را در اوکراین تکذیب کرد

روسیه حضور نیروهایش را در اوکراین تکذیب کرد

مسکو-ایرنا- سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه ادعای برخی رسانه های غربی مبنی بر حضور نیروهای نظامی این کشور را در خاک اوکراین تکذیب کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت امور خارجه روسیه ،لاوروف روز جمعه گفت: هیچ نیروی نظامی یا عوامل امنیتی روسیه در شرق اوکراین وجود ندارد.

وی اضافه کرد: نیروهای نظامی روسیه در خاک کشور خود حضور دارند و ادعای حضور آنها در اوکراین بی اساس و دروغین است.

لاوروف ادامه داد: نیروهای نظامی اوکراین هم که در حال تمرکز نیرو هستند در خاک کشور خود قرار دارند و تنها تفاوت آنها با نیروهای روسیه این است که با دستور غیرقانونی به سرکوب اعتراض های مردمی می پردازند.

وزیر خارجه روسیه با بیان این که منطقه کریمه هیچ ارتباطی با حوادث شرق اوکراین ندارد، اظهار داشت: زیرا ساکنان این منطقه انتخاب خود را کرده اند و ما آن را به رسمیت شناخته و خواسته اکثریت مردم این منطقه را پذیرفتیم.

لاوروف گفت: روسیه نیروهای خود در منطقه کریمه را افزایش نداده است و در پایگاه دریایی سواستوپل در کریمه به تعداد لازم برای فعالیت عادی یک پایگاه نیروی نظامی مستقر هستند.

وی اضافه کرد: افزایش شمار نیروهای نظامی روسیه در منطقه کریمه به دلیل پذیرفتن تابعیت روسی شماری از نیروهای اوکراینی است که تصمیم گرفته اند در ارتش روسیه یه خدمت ادامه دهند.

وزیر امور خارجه روسیه بر رعایت تعهدهای بین المللی روسیه در استقرار نیروهای خود در منطقه کریمه یا مناطق دیگر کشورش تاکید کرد.

لاوروف همچنین گفت: روسیه تمایلی برای اعزام نیروی نظامی خود به اوکراین کشور دوست خود ندارد و چنین اقدامی مغایر با منافع روسیه خواهد بود.

وی افزود:ما نگران رفتار تبعیض آمیز حکومت اوکراین با روسها و ساکنان روس زبان و بی احترامی به زبان و فرهنگ روسی در این کشور هستیم.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه توافق به دست امده در نشست چهارجانبه با حضور وی و وزیران خارجه اوکراین، آمریکا و نماینده سیاسی اتحادیه اروپا در ژنو برای حل و فصل بحران در اوکراین را بسیار مهم دانست و ابراز امیدواری کرد این توافق مسیر را برای آغاز روند حل و فصل بحران در این کشور و حل اختلافات از راه برگزاری مذاکرات ملی هموار سازد.

اروپام/2242**518**1856
کد N230658

وبگردی