آفتاب
/گزارش-نیویورک‌تایمز/

نمایش دموکراسی در میان جنگ سوریه

نمایش دموکراسی در میان جنگ سوریه

"طرح برگزاری انتخابات در سوریه نشان دهنده اطمینان فزاینده بشار اسد است مبنی بر اینکه شبه نظامیان در این کشور دیگر تهدیدی واقعی متوجه حکومت وی نمی‌کنند."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نشریه نیویورک تایمز در تحلیلی درباره وضعیت سوریه در آستانه برگزاری انتخابات در این کشور می‌نویسد: « در حال حاضر مرکز شهر حمص از دسترس خارج بوده و در اختیار شبه نظامیان قرار دارد و نمای کلی منطقه را ساختمان‌های تخریب شده در اثر جنگ تشکیل داده‌اند. در اطراف این منطقه محله‌هایی وجود دارند که برخی از آنها سالم هستند. در برخی از آنها ساکنان آواره شده‌اند و در برخی دیگر نیز ساختمان‌ها در اثر بمباران تخریب شده و تنها سربازان در آنها حضور دارند.

با وجود این، طلال البرازی، فرماندار حمص این شهر را برای برگزاری انتخابات نسبتا مناسب ارزیابی می‌کند. خوشبینی وی چیزی است که در میان سطوح بالای دولت سوریه در دمشق نیز دیده می‌شود؛ جایی که در آن مقامات اعلام کرده‌اند که به رغم جنگ در این کشور در عرض سه ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد شد. آنها انتظار دارند که بشار اسد، رییس جمهوری سوریه با وجود اینکه برای نخستین بار طی چند دهه گذشته یک کاندیدای مخالف وی نیز در انتخابات حضور خواهد داشت، در این انتخابات پیروز شود.

اینکه بشار اسد به رغم سه سال جنگ در این کشور بار دیگر یک دوره هفت ساله ریاست جمهوری را به دست آورد یک اقدام بزرگ است که نشان دهنده تداوم کار وی و شرمندگی برای دشمنان بین‌المللی وی خواهد بود و همچنین روحیه مخالفانش را که همه زندگی خود را صرف سرنگونی وی کرده‌اند، تضعیف خواهد کرد.

بشار اسد و هم پیمانانش با اطمینان گفته‌اند که شبه نظامیان دیگر تهدیدی واقعی برای سرنگونی وی محسوب نمی‌شوند. این دیدگاهی است که بسیاری از دیپلمات‌های غربی در منطقه نیز به رغم اعتقادشان درباره به طول کشیدن هرچه بیشتر جنگ به آن اذعان کرده‌اند.

در سوریه قطار تبلیغات انتخاباتی به طور غیررسمی به راه افتاده است و از اطمینان هرچه بیشتر بشار اسد مبنی بر اینکه او در حال پایان دادن به جنگ است خبر می‌دهد.

سرگئی وی. استپاشین، نخست وزیر اسبق روسیه چند روز پیش گفت که بشار اسد به وی گفته است امسال مرحله فعال عملیات نظامی در سوریه پایان خواهد یافت. با این وجود مخالفان دولت سوریه می‌گویند که با وجود عملیات نظامی، انتخابات یک مساله پوچ است چرا که رای دادن آزادانه در چنین فضایی غیرممکن است.

یک تاجر در دمشق که هم مخالف دولت سوریه بوده و هم با مخالفان مسلح دولت این کشور مخالفت می‌کند، گفت: این انتخابات خنده دار است و تنها حامیان آنها رای خواهند داد. این انتخابات موجب خواهد شد که وضعیت بدتر شود نه اینکه آن را آرام کند.

حتی شهر حمص که دولت سوریه از نزدیک بودن تصرف کامل این شهر خبر داده وضعیت عادی ندارد. نگهبانان در ساختمان مرکزی اداره استانی در حاشیه این شهر افراد را به منظور عدم حمل بمب بررسی می‌کنند. با این وجود کارکنان این دفتر در راهروهای آن به خبرنگاران می‌گویند که امیدوار هستند بشار اسد مجددا برای ریاست جمهوری کاندیدا شود. اداره‌های اصلی آنها که در منطقه شهر قدیمی حمص واقع شده بود اکنون متروکه است. ساختمان جدید اداره آنها مزین به پوسترهای بشار اسد و مناظر شهر حمص در زمانی که هنوز درگیری ها آغاز نشده بود، است؛ از جمله این پوسترها پوستر مسجد خالد بن الولید است که به دلیل آنکه به دست گروه‌های شبه نظامی افتاد هدف بمباران قرار گرفت. روی این پوسترها نوشته شده است: "مطمئنا فردا بهتر خواهد بود" و "همچنین ما با یکدیگر کشور را خواهیم ساخت."

چند روز پیش دو خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی یک شکلات فروشی در یک محله حامی دولت سوریه در این شهر باعث کشته شدن دست کم 25 نفر شامل زنان و کودکان شد و همچنین چند پزشک را که قصد کمک به زخمی‌های انفجار اول را داشتند مجروح کرد.

بیش از 220 هزار تن از مردم استان حمص به کشور همسایه، لبنان، فرار کرده‌اند. مردم محله‌هایی که زمانی قومیت‌های مختلف در آنها بودند نگران بازگشت به خانه‌هایشان هستند. اعضای اقلیت علوی‌ها می‌گویند که به دلیل حمایت از رییس جمهور سوریه و علوی بودن هدف حمله قرار می‌گیرند. سنی‌ها نیز می گویند نگران بازداشت شدن و حمله به آنها به ظن اینکه شبه نظامی هستند، می‌باشند. حتی در محله‌های نسبتا سالم نیز کمتر کسی جرات می کند در تاریکی شب از خانه بیرون بیاید. به رغم وجود صحنه‌های مشابه در بسیاری از شهرهای سوریه بشار اسد در ماه ژانویه اعلام کرد: من دلیلی نمی‌بینم برای آنکه کاندیدای ریاست جمهوری نشوم. حامیان وی می‌گویند که بشار اسد در انتخابات به آسانی پیروز خواهد شد. حتی مخالفان وی نیز معتقدند که او پیروز انتخابات خواهد بود زیرا آنها به دلیل چند پاره بودن نمی‌توانند حول یک کاندیدا متحد شوند. با این وجود برخی از کسانی که به دولت سوریه نزدیک هستند نسبت به برگزاری زودهنگام انتخابات ریاست جمهوری تردید دارند. الیا سمان، یکی از مشاوران داوطلب وزارت آشتی سوریه در دمشق گفت: نظر شخصی من این است که چنین انتخاباتی خوب نیست. من نمی‌توانم دلیل خوبی برای برگزاری انتخابات در حال حاضر بیان کنم.

وی افزود: مناطق بسیاری مثل شمال این کشور از کنترل خارج شده‌اند. بیش از دو و نیم میلیون سوری به عنوان پناهنده از کشور فرار کرده‌اند. بسیاری از سفارتخانه‌ها بسته هستند و سوری‌های خارج از کشور نمی‌توانند رای دهند.

سمان تاکید کرد که به جای انتخابات بشار اسد باید از یک گزینه قانون اساسی به منظور تمدید دوره فعلی خود برای دو سال دیگر به طور اضطراری استفاده کند. سمان که به یکی از احزاب مخالف تحمل شده تعلق دارد، گفت:‌ انتخاب مجدد بشار اسد چه مشروع باشد و چه نباشد تفاوت چندانی ایجاد نکرده و تغییرات سیاسی اساسی در پی نخواهد داشت.

در سال 2000 بشار اسد جانشین حافظ اسد، پدرش که از سال 1971 حکومت کرده بود، شد. وی در سال 2007 با کسب 98 درصد آرا به عنوان تنها کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر انتخاب شد. در سال 2012 یک قانون اساسی جدید برای حضور چند کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری تصویب شد و آنها باید در هفته‌های آینده کاندیداتوری خود را اعلام کنند. با این وجود یک قانون جدید لازم دانسته که کاندیداها دست کم در 10 سال گذشته در سوریه زندگی کرده باشند و همچنین ملیتی غیر از سوری نداشته باشند. این موجب می‌شود بسیاری از چهره‌های مخالف خارجی نتوانند کاندیدا شوند.

بشار اسد همچنین عنوان می‌کند که دولت سوریه می‌خواهد خودش به جنگ داخلی سه ساله در این کشور پایان دهد. هدف دولت وی این است که این جنگ را بدون دادن امتیاز بزرگ سیاسی و با ارائه پیشنهادهایی نظیر آتش بس، عفو و آشتی پایان دهد. از شهر حمص تا شهر دمشق حتی در میان آوار باقیمانده از جنگ پوسترهای جدیدی از بشار اسد وجود دارد. در برخی از این پوسترها وی همراه با سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و در برخی نیز با لباس نظامی دیده می شود. برخی پوسترهای دیگر نیز مربوط به گذشته بوده و او را با پدرش نشان می‌دهند و پوسترهای دیگری نیز بر آشتی و بازسازی کشور تاکید می‌کنند.

طلال برازی، فرماندار حمص اظهار داشت:‌ درگیری و آوارگی مانعی برای انتخابات نخواهد بود. به گفته وی بخش عمده استان حمص برای رای گیری امنیت داشته و سوری‌ها می‌توانند در مناطق خارج از خانه خود رای دهند.

به اعتقاد وی آواره‌ها نیز می توانند در پست‌های مرزی متعلق به دولت سوریه رای داده و مردم نواحی تحت کنترل شبه نظامیان نیز با عبور از خط مقدم می‌توانند رای دهند. این درحالی است که یک قانون دیگر نیز اخیرا از سوری‌ها خواسته تا برای دریافت کارت شناسایی دولتی الکترونیکی به خانه‌های خود بازگردند در حالی که بسیاری از این کار می‌ترسند و این خود مشکل دیگری برای انتخابات درست می‌کند.

یک متخصص زایمان در دمشق که سابق بر این استاد بشار اسد در دانشگاه بوده، گفت، به رغم آنکه معتقد است بشار اسد 100 درصد دموکراتیک نیست، به او رای خواهد داد.

وی گفت: در غیر این صورت گزینه جایگزین حکومت افراط گران خواهد بود.

وی افزود: حقیقتا هیچ شخص دیگری وجود ندارد که بتواند در حال حاضر جایگزین اسد شود. او تاکید کرد که اعتقاد دارد انتخابات اگر 75 درصد از سوری‌ها در آن رای دهند مشروع خواهد بود. او همچنین عنوان کرد که حکومت‌های سلطنتی عربی که حامی مخالفان اسد هستند فاقد جایگاه برای شکایت هستند.

او تاکید کرد اگر آمریکایی‌ها این کار را بکنند حق دارند زیرا دموکراسی دارند اما قطر یا عربستان هرگز این حق را ندارند.»

انتهای پیام

کد N230577

وبگردی