آفتاب
امیری خامکانی در گفت‌وگو با ایسنا:

تک نرخی شدن قیمت سوخت فشار کمتری به مردم وارد می‌کند

تک نرخی شدن قیمت سوخت فشار کمتری به مردم وارد می‌کند

یک عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت که تک نرخی شدن قیمت حامل‌های انرژی و افزایش قیمت سوخت با شیب ملایم فشار کمتری به مردم وارد می‌کند.

حسین امیری خامکانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: مجلس در جریان تصویب بودجه 93 در بخش هدفمندی یارانه‌ها میزان کلی افزایش قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری را مشخص کرد و اکنون این دولت است که باید با محاسبات خود و همچنین کاهش هزینه‌ها میزان این افزایش قیمت‌ها را تعیین کند.

وی افزود: دولت یک سری هزینه‌هایی دارد که باید منابع آن را از محل اجرای قانون هدفمندی تامین کند. تبعا دولت هرقدر بتواند هزینه‌ها را کاهش دهد می‌تواند افزایش قیمت کمتری در قیمت حامل‌های انرژی ایجاد کند. این بدان معناست که اگر دولت بتواند هزینه‌های پرداخت یارانه نقدی یا سایر هزینه‌ها را کاهش دهد، افزایش قیمت حامل‌های انرژی با شیب ملایم محقق خواهد شد و فشار کمتری به مردم وارد می‌شود.

نماینده مردم زرند در مجلس با تاکید بر اینکه منابع و مصارف اجرای قانون هدفمندی باید با هم تناسب داشته باشد، یادآور شد: اگر هزینه‌ها بیش از درآمد باشد آن وقت دولت مجبور خواهد شد همچون سال‌های گذشته از بانک مرکزی استقراض کند که این امر ایجاد تورم می‌کند و فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌کند.

امیری خامکانی با اشاره به تلاش دولت برای انصراف داوطلبانه افراد از دریافت یارانه خاطر نشان کرد: دولت با این کار می‌خواهد هزینه‌های اجرای قانون هدفمندی را کاهش دهد. در مورد افزایش قیمت‌ها نیز دولت اصرار به شیب ملایم دارد و ما هم در مجلس خواستار این هستیم که قیمت‌ها به صورت جهشی افزایش پیدا نکند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه تک نرخی شدن قیمت حامل‌های انرژی می‌تواند تبعات کمتری بر زندگی مردم و اقتصاد کشور داشته باشد، افزود: موضوع تک نرخی شدن قیمت سوخت از جمله بنزین و گازوئیل در مجلس و دولت طرفدارانی دارد. ما می‌توانیم ابتدا قیمت حامل‌های انرژی را تک نرخی کنیم بعد آنها را با شیب ملایم افزایش دهیم.

وی تصریح کرد: در دو سال گذشته که قیمت بنزین سهمیه‌ای 400 و قیمت بنزین آزاد 700 تومان بوده میانگین فروش بنزین 475 محاسبه شده است این در حالی است که بنزین 700 تومانی اثر روانی بر تورم داشته است و این نشان می‌دهد که دولت به خاطر 75 تومان هم تورم روانی ایجاد کرده، هم نتوانسته کامل مسیر قاچاق را ببندد و هم اینکه سوخت دو نرخی ایجاد رانت و مشکل کرده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها بر کمک‌های غیرمستقیم و ارائه خدمات به مردم تاکید دارد، گفت: انتظار ما این است که دولت در فاز دوم هدفمندی بتواند با کمک‌های غیرنقدی و افزایش خدمات خود به مردم کمک کند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان اظهار کرد: ما باید در اجرای فاز دوم هدفمندی درآمدهای حاصله را صرف گسترش شبکه بهداشت و درمان، کاهش سهم مردم از هزینه‌های درمانی و گسترده شدن پوشش بیمه کنیم و با افزایش گردش بار مالی در واحد‌های تولیدی منابع حاصل از اجرای هدفمندی را در جهت ایجاد اشتغال مصرف کنیم.

انتهای پیام

کد N230349

وبگردی