آفتاب
بیش از یک سوم مستاجران در استان تهران هستند

افزایش اجاره‌نشینی در سال گذشته

افزایش اجاره‌نشینی در سال گذشته

با توجه به رکود بازار مسکن و روند کاهشی خرید خانه در سال گذشته، میزان اجاره‌نشینی 15 درصد افزایش یافته است که بیش از یک سوم مستاجران کشور در استان تهران هستند.

به گزارش خبرنگار مسکن خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سال گذشته یک میلیون و 870 هزار معامله در بخش مسکن انجام شد که از این میزان بیش از 648 هزار و 500 مورد (35 درصد) مربوط به اجاره‌نامه‌هاست.

این درحالی است که سال 91 کل معاملات مسکن دو میلیون و 130 هزار مورد بود که بیش از 550 هزار مورد آن (26 درصد) مربوط به قراردادهای اجاره بوده است.

افزایش اجاره‌نشینی در همه ماه‌های سال گذشته

آمارها حاکی از آن است که در سال گذشته با توجه به کاهش 12 درصدی معاملات مسکن و کاهش 23 درصدی خرید مسکن نسبت به سال 91، میزان قراردادهای منعقد شده در بخش اجاره‌ خانه با افزایش 15 درصدی روبرو بوده است.

در سال گذشته بیشترین میزان اجاره‌نامه‌ها در اولین ماه تابستان با رقمی حدود 76 هزار مورد به ثبت رسیده که این روند به ترتیب در ماه‌های مرداد و شهریور هم ادامه داشته است.

طبق آمار کمیسیون تخصصی املاک کشوری پارسال کمترین میزان قرارداد منعقد شده در زمینه اجاره‌نامه‌ها در فروردین ماه با رقمی معادل 22 هزار و 929 مورد به ثبت رسیده که این میزان نسبت به سال 91 با افزایش همراه بوده است.

بیش از یک سوم مستاجران در استان تهران هستند

نکته جالب اینکه طبق آمارها میزان اجاره‌نشینی‌های ثبت شده در کشور طی همه ماه‌های پارسال نسبت به مدت مشابه ماه خود در سال 91 افزایش چشمگیری داشته است.

همچنین استان تهران که هر ساله میزان قابل توجهی از معاملات ثبت شده بخش مسکن را به خود اختصاص می‌دهد در زمینه قراردادهای اجاره نیز میزان چشمگیری از آمارها را از آن خود کرده‌است؛ به گونه‌ای که بیش از 35 درصد اجاره‌نشینی در استان تهران به ثبت رسیده است که نسبت به سال 91 بیش از 23 درصد بیشتر شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به افزایش کلی میزان اجاره‌نامه‌ها در سال گذشته می‌توان گفت به دلیل افزایش شهرنشینی و مهاجرت‌ها، کاهش قدرت خرید مردم و نبود ثبات در بازار مسکن متقاضیان کمتر به سراغ خرید خانه رفته‌اند. از سوی دیگر سال گذشته بازار مسکن با روند افزایشی قیمت و شکل‌گیری حباب در بازار مواجه شد که این امر خود منجر به رکود در بازار و کاهش خرید و فروش خانه شد.

انتهای پیام

کد N230208

وبگردی