آفتاب

مزار مرحوم فیاض لاهیجی به مجاور آرامگاه ابن قولویه منتقل می‌شود

مزار مرحوم فیاض لاهیجی به مجاور آرامگاه ابن قولویه منتقل می‌شود

قم - خبرگزاری مهر: استانداری قم با صدور اطلاعیه‌ای از انتقال مزار عالم فرزانه مرحوم فیاض لاهیجی به مجاور آرامگاه مرحوم ابن قولویه خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، متن اطلاعیه روابط عمومی استانداری قم بدین شرح است:

به اطلاع عموم شهروندان محترم می‌رساند همانگونه که همگان واقفند مزار عالم فرزانه مرحوم فیاض لاهیجی در طول سالیان متمادی به دلیل موقعیت نامناسب مکانی و قرار گرفتن در پیاده رو شلوغ‌ترین معبر شهری و مسیر عبور عابران با بی‌حرمتی مواجه شده بود.

لذا در سالهای گذشته براساس مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان مقرر گردید به منظور حفظ مقام شامخ این عالم بزگوار مقبره فعلی توسط شهرداری ساماندهی و از این وضعیت خارج شود.

ضمن احترام و قدردانی از قاطبه بیوت محترم آیات عظام و علمای اعلام و بسیاری از شهروندان عزیز که نسبت به وضعیت نامناسب موجود خواستار حفظ حرمت مزار این عالم وارسته گردیدند به اطلاع می‌رساند اقدامات لازم به منظور انتقال مزار عالم ربانی مرحوم فیاض لاهیجی به مجاور آرامگاه مرحوم ابن قولویه انجام خواهد شد.

به گزارش مهر، مقبره مرحوم میرزا حسن کاشفی که در پیاده رو و در مقابل پاساژ کویتی‌ها و روبروی حرم حضرت معصومه(س) قرار دارد چند روز قبل توسط پیمانکاری که با شهرداری قم قرارداد بسته است و به بهانه زیباسازی شهر تخریب شد که این مسئله باعث شد تا مردم و طلاب و روحانیون طی روزهای گذشته در محل مقبره این عالم شیعی تجمع کنند.

در برخی محافل و رسانه‌های خبری از این اقدام به عنوان نبش قبر عالم شیعی نام برده شده بود که توسط شهرداری قم به شدت تکذیب شد و بیان شد که فقط سنگ قبر مرحوم کاشفی تعویض خواهد شد.

لازم به ذکر است، این مزار مربوط به علامه حکیم، محدث و فقیه میرزا حسن کاشفی پسر أسه الحکما، علامه عبد الرزاق لاهیجی صاحب کتاب "شوارق" و مادر وی دختر صدرالمتالهین ملاصدرا صاحب "أسفار أربعه" است که با تائید نسب ایشان از سوی آیت الله مرعشی نجفی مقبره این عالم در محل یاد شده ساخته شد.

در زمان رژيم پهلوی که خیابان ارم ساخته شد، ناگهان کارگران به جسد سالمی مقابل قبرستان شیخان برخوردند که با رجوع به مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی، نسب این عالم ربانی توسط معظم له تعیین و تأیید گردید.

این محل که به صورت سنگ قبر برجسته‌ای بود تخریب شد و هم اکنون سنگ و نشانی بصورت عمودی در این محل نصب شده است.

کد N230072

وبگردی