آفتاب

نشست شورای امنیت و هشدار معاون بان کی مون درباره بی‌ثباتی اوکراین

نشست شورای امنیت و هشدار معاون بان کی مون درباره بی‌ثباتی اوکراین

یک مقام بلند پایه حقوق بشری سازمان ملل در گزارش خود خطاب به شورای امنیت این سازمان درباره ماموریت خود در اوکراین گفت: ناآرامی‌های جاری در شرق اوکراین در صورتی که به عنوان یک مساله دارای اولویت مورد رسیدگی قرار نگیرند خطر جدی از بین بردن ثبات دیگر نقاط این کشور را به همراه دارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی سازمان ملل، ایوان سیمونوویچ، معاون حقوق بشری دبیرکل سازمان ملل در گزارش خود به شورای امنیت این سازمان خواهان اقداماتی به منظور مقابله با اطلاع رسانی غلط درباره اوکراین و پایان دادن به تحریکات در این کشور به ایجاد نفرت، تبعیض و خشونت شد.

سیمونوویچ در گزارش خود درباره دو ماموریتش به اوکراین در ماه مارس گفت: در ابتدا من بر وجود روابط قدرتمند میان نقض شایع حقوق بشر در اوکراین، اعتراضات میدان استقلال و وضعیت فعلی در شرق این کشور تاکید می‌کنم.

سیمونوویچ تاکید کرد: اعتراضاتی که از نوامبر 2013 تا فوریه 2014 سراسر اوکراین را در بر گرفت افشا کننده احساس عمیق نارضایتی در مردم اوکراین بود.

وی با تاکید بر اینکه یک سوم از مردم اوکراین زیر خط فقر و بدون استانداردهای کافی زندگی می‌کنند عنوان کرد: خشونت نیروهای امنیتی اوکراین علیه معترضان حامی اروپا در شهر کی‌یف در 30 نوامبر 2013 خشم اوکراینی‌ها را افزایش داد و منجر به افراطی‌شدن تظاهرات و درگیری میان معترضان و پلیس شد.

وی خاطرنشان ساخت: قوانینی که باعث محدودیت آزادی بیان و تجمع می‌شدند در اواسط ماه ژانویه در پارلمان اوکراین تصویب شدند و احساس فرار پلیس از مجازات را تقویت کردند و منجر به اقدامات خشونت آمیز معترضان اوکراینی شدند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برای اجرای عدالت در قبال ناقضان حقوق بشر در اوکراین پیشرفت در جریان است، عنوان کرد: هنگامی که وضعیتی به وجود آید که نفرت، تبعیض و خشونت تحریک شده و مهار نشود ترس و ناامنی افزایش می‌یابد.

وی به شورای امنیت گفت: حیاتی است مساله اوکراین به عنوان یک مساله دارای اولویت مورد رسیدگی قرار گیرد.

سیمونوویچ درباره سفر 21 و 22 مارس خود به شبه جزیره کریمه گفت: طی این سفر با طیف وسیعی از مخاطبان شامل اعضای جامعه مدنی، مقامات محلی و قربانیان درگیری‌ها تعامل داشتم و این موضوع به من دیدگاهی دست اول درباره وضعیت این منطقه داده است.

وی خاطرنشان ساخت: تحریف‌های رسانه‌ای تاثیر زیادی در ایجاد فضای ترس و ناامنی در دوران پیش از برگزاری همه پرسی در کریمه داشته است.

به گفته وی حضور نیروهای شبه نظامی و به اصطلاح دفاع شخصی همراه با سربازان یونیفرم پوشیده بدون علامت در شبه جزیره کریمه باعث شد فضایی ایجاد شود که در آن رای دهندگان نتوانند آزادانه نظر خود را اعلام کنند و آزادی بیان داشته باشند.

وی درباره وضعیت شرق اوکراین گفت: وضعیت متشنج در این منطقه به طرز چشمگیر در حال بدتر شدن است.

فرستاده حقوق بشری سازمان ملل به اوکراین خاطرنشان ساخت: اگر وضعیت شرق اوکراین به عنوان یک مساله دارای اولویت مورد رسیدگی قرار نگیرد خطر از بین بردن ثبات کل اوکراین به طور جدی وجود دارد.

وی تقاضا کرد کسانی که می‌توانند بر وضعیت تاثیر بگذارند برای توقف خشونت‌ها اقدام سریع انجام دهند.

وی افزود: مسلح ساختن معترضان و تبدیل آن‌ها به نیروهای شبه نظامی باید متوقف شود. هرکسی که خشونت را تحریک کرده و به معترضان سلاح می‌دهد باید به دلیل تبعات اسفبار این کار پاسخگو باشد.

سیمونوویچ عنوان کرد: به منظور آرام کردن وضعیت همه طرف‌ها باید به منظور آغاز یک گفت‌وگوی ملی فراگیر، پایدار و موثر براساس احترام به وظایف قانونی اوکراین تحت معاهدات حقوق بشری بین المللی تشویق شوند.

وی خاطرنشان ساخت: چنین فرآیندی نگرانی‌های همه مردمی که در اوکراین زندگی می‌کنند از جمله اقلیتها را باید لحاظ کند و باید به مسائل و همچنین حقوق جوامع زبانی و تمرکززایی از کشور رسیدگی کند.

انتهای پیام

کد N229766

وبگردی