آفتاب

انتقاد چورکین از اقدامات اوکراین در شرق این کشور

انتقاد چورکین از اقدامات اوکراین در شرق این کشور

سفیر روسیه در سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: اقدامات عجیب و غریب و مضحک مقامات اوکراین که در شرق این کشور دست به عملیات‌ نظامی زده‌اند، مملو از خطر ایجاد جنگی داخلی در این کشور است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ایتارتاس، ویتالی چورکین، سفیر روسیه در سازمان ملل افزود: آنهایی که قدرت در کی‌یف را در نتیجه یک کودتا غصب کرده‌اند در حال حاضر در حال شروع انکار خواسته‌های قانونی مردم جنوب شرق این کشور و استفاده غیرقانونی از نیروهای مسلح برای سرکوب مردم خودشان هستند و آن‌ها را راهزن و تروریست می‌خوانند.

این نماینده روسیه همچنین گزارش وضعیت حقوق بشر در اوکراین را که روز سه‌شنبه در ژنو منتشر شد به باد انتقاد گرفته و آن را یک اقدام یکجانبه و با انگیزه سیاسی خواند.

به گفته چورکین، این سند نتوانست توجه را به مساله حالت‌های ناسیونالیستی رو به رشد معطوف کند و درخواست‌های مقابله با دشمنی‌های قومی را نیز تحت پوشش قرار نداده است.

چورکین ادامه داد: نشست چهارجانبه در ژنو در خصوص سازش در اوکراین با حضور روسیه، اوکراین، آمریکا و اتحادیه اروپا در دستور کار قرار دارد.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت: در این مذاکرات درباره راه‌هایی برای حل بحران اوکراین صحبت می‌شود.

به گفته وی، برنامه ریزی یک قانون اساسی کاملا اصلاح شده براساس گفت‌وگو با شرایط برابر برای تمامی مناطق و نیروهای سیاسی دستورالعملی برای سازش در این کشور است.

وی افزود: این مساله در راس موضوعات مذاکرات ژنو قرار دارد.

چورکین ادامه داد: این مساله همچنین باید وظیفه خطیر جامعه بین‌الملل باشد. آن هم موقعی که نسبت به تحولات اوکراین ابراز نگرانی می‌کند. اصلاح قانون اساسی نیز باید واقعی باشد نه ظاهری.

پیشتر گزارش شده که در این مذاکرات چهارجانبه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و آندری دشچیتسا، وزیر امور خارجه موقت اوکراین نیز حضور خواهند داشت.

چورکین این مساله را که تاتارهای شبه جزیره کریمه در خطر مواجهه با قتل عام هستند ادعاهایی دورغ و بی‌ادبانه خواند.

وی در این جلسه شورای امنیت افزود: زبان تاتار کریمه به عنوان سومین زبان رسمی این منطقه پس از زبان روسی و اوکراینی باقی خواهد ماند.

چورکین گفت: نمایندگانی از جامعه تاتارهای کریمه می‌توانند سمت‌های عالی در تمامی وزارتخانه‌ها و ادارات شبه جزیره کریمه به دست آورند.

وی همچنین افزود: مسائل اجتماعی، اقتصادی و دیگر مشکلات جامعه تاتارهای شبه جزیره کریمه نه تنها با رهبری روسیه بلکه در چارچوبی با نمایندگان تاتارها که بزرگترین قدرتمندترین و موفق‌ترین منطقه فدراسیون روسیه است، حل خواهد شد. رهبری فدراسیون روسیه و تاتارها در حال حاضر درباره فعالیت‌های مشترک به توافق رسیدند.

یوری سرگیو، نماینده اوکراین در سازمان ملل نیز در این نشست شورای امنیت گفت: تاتارها و اوکراینی‌ها در موقعیتی قرار دارند که بسیار وخیم است. بسیاری از آن‌ها مجبورند به دلایل امنیتی و به خاطر اوضاع وخیم حقوق بشر و حق آزادی‌شان خانه‌های خود در این منطقه را ترک کنند. رهبران تاتار این وضعیت را به عنوان سومین قتل عام علیه گروهی قومی‌شان در قرن گذشته می‌بینند.

چورکین پس از صحبت‌های سرگیو فورا اجازه صحبت گرفته و گفت: روسیه درباره وضعیت شبه جزیره کریمه در شورای امنیت صحبت نمی‌کند دست کم در این جلسه با عنوان "وضعیت اوکراین" صحبت نخواهد کرد.

وی همچنین نسبت به استفاده از نیروهای ناسیونالیست و افراط گرا برای منافع فرصت طلبانه هشدار داده و گفت: چشم‌پوشی از آن‌ها منجر به پیامدهای وخیمی می‌شود.

چورکین گفت: ادعاهای ناسیونالیستی و افراط‌گرایانه از سوی نیروهای سیاسی برای منافع فرصت طلبانه استفاده نمی‌شود. آن هم در حالی که سیاست مصالحه ممکن است منجر به نتایج وخیم‌تر و مخرب‌تری شود.

انتهای پیام

کد N229660

وبگردی