آفتاب

اولین نشست ساختار جدید مجلس صربستان تشکیل شد

اولین نشست ساختار جدید مجلس صربستان تشکیل شد

بلگراد- ایرنا- اولین نشست ساختار جدید مجلس صربستان روز چهارشنبه به ریاست ˈمیلان کوراچˈ سالمندترین نماینده از حزب بازنشستگان پس از یک ماه از انتخابات زود هنگام پارلمانی تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، در اولین نشست مجلس صربستان اعتبار نامه 250 نماینده جدید پارلمان مورد تایید قرار گرفت و نمایندگان ادای سوگند کردند.

ˈمیلان کوواچˈ سالمندترین نماینده پارلمان با هم یاری 4 نماینده دیگر که از جوانترین نمایندگان در ساختار جدید مجلس هستند تا انتخاب رییس جدید مجلس و معاونین آن در 23 مارس امسال، ریاست بزرگترین نهاد اجرایی کشور را بر عهده دارد.

رییس جدید مجلس صربستان و معاونین آن در بیست و سوم ماه جاری میلادی انتخاب می شوند و دولت جدید نیز چهار روز بعد یعنی در 27 مارس پس از کسب رای اعتماد از طرف نمایندگان مجلس و ادای سوگند وفاداری به قانون اساسی و حاکمیت و تمامیت ارضی کشور رسما فعالیت خود را آغاز می کند.

ˈنبویشا ستفانوویچˈ معاون حزب پیشرو که حزبش بیشترین کرسی را در ساختار جدید مجلس صربستان دارد در نشستی با نمایندگان احزاب پارلمانی چرخش ریاست مجلس را در هر سال پیشنهاد کرد.

در صورت توافق احزاب سیاسی در مورد این پیشنهاد، ریاست مجلس صربستان هر سال از یک حزب پارلمانی خواهد بود.

در ساختار جدید پارلمان صربستان، نمایندگانی از 18 حزب سیاسی شرکت دارند که 12 نفر آنها را رهبران احزاب مختلف تشکیل می دهند.

نمایندگان اقلیت های ملی نیز در ساختار جدید مجلس با 21 نماینده نقش فعال دارند.

دولت جدید صربستان که 27 مارس امسال ( 7 اردیبهشت ) رسما فعالیت خود را شروع خواهد کرد 17 عضو دارد که کوچکترین دولت به لحاظ تعداد در تاریخ صربستان محسوب می شود.

بنا به گزارش رسانه های جمعی صربستان، دولت جدید را نمایندگانی از احزاب سیاسی پیشرو، سوسیالیست ها، اقلیت های قومی و افراد غیر حزبی تشکیل می دهند.

در انتخابات زودهنگام پارلمانی در 16 ماه مارس امسال حزب پیشرو با 158 کرسی، سوسیالیست ها با 44 کرسی، دمکرات با 19 کرسی و دمکرات جدید با 18 کرسی هر کدام در ائتلاف با چندین حزب موفق شدند که در ساختار جدید پارلمان صربستان راه پیدا کنند.

3 حزب از اقلیت های قومی که به طور مستقل در انتخابات شرکت کرده بودند مجموعا با 11 کرسی در ساختار جدید مجلس شرکت دارند.

اگر چه حزب پیشرو صربستان همراه با احزاب ائتلافی اش با کسب 158 کرسی در انتخابات زود هنگام پارلمانی می تواند دولت آینده را به تنهایی تشکیل بدهد ولی این حزب ترجیح می دهد که تنها با 6 وزیر در دولت جدید شرکت کند و بقیه اعضای دولت را به کارشناسان غیر حزبی و یا دیگر احزاب سیاسی که در ساختار جدید مجلس وارد شدند، پیشنهاد کند.

اروپام**2061** 1552
کد N229183

وبگردی