آفتاب

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بازداشت اعضایش را برنامه ریزی شده دانست

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان بازداشت اعضایش را برنامه ریزی شده دانست

دوشنبه - ایرنا - شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه ای بازداشت دو تن از اعضایش را محکوم و آن را عملی برنامه ریزی شده ˈ از سوی دولت و مخالفین عنوان کرد.

به گزارش ایرنا ˈسعادت شاه عدالت افˈ ،رئیس دفتر حزب نهضت اسلامی تاجیکستان در بدخشان ، و عبدالمنان صادق اف رئیس تشکیلات ابتدایی این حزب در اسفره به اتهامات برانگیختن نزاع دینی میان ساکنان و پیشنهاد ˈ رشوه ˈاز سوی ماموران امنیتی دو روز پیش بازداشت شده اند.

بر اساس این بیانیه مسئولان حزب نهضت اسلامی اعتقاد دارند بازداشت عدالت اف به دلیل تسلیم نشدن وی در مقابل خواسته های ماموران دولتی برای کنار رفتن از فعالیت حزبی انجام شده است.

شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی تاجیکستان ضمن اظهار نگرانی از ادامه بازداشت اعضایش ، این اعمال را ˈ تهدید امنیت و ثبات ،افزایش بی اعتمادی مردم و از بین رفتن اعتماد به مقامات دولتی ˈ دانست و از رئیس جمهوری این کشور تقاضا کرده اند ،تا ˈ جلوی چنین قانون شکنی ها و ناعدالتی هایی ˈ گرفته شود.

شورای سیاسی حزب نهضت اسلامی از اعضا و طرفدارانش در این کشور دعوت کرده است که ˈ برای تحکیم صلح و ثبات و وحدت ملی تلاش بیشتری به خرج دهند و فعالیت خود را در چهارچوب قانون های جاری کشور ادامه دهند.

مسوولان خزب نهضت اسلامی تاجیکستان می گویند فشارها و تبلیغات دولتی علیه این حزب دریک ماه گذشته شدت یافته است و عده ای از اعضای این حزب نیز بارها مورد بازجویی مسوولان دولتی قرار گرفته اند.

حزب نهضت اسلامی تاجیکستان یکی از احزاب سیاسی در تاجیکستان و تنها حزب اسلامی قانونی ثبت نام شده در آسیای میانه است. این حزب در 26 اکتبر سال 1991 میلادی تأسیس شد.

حزب نهضت اسلامی از زمان استقرار صلح و آشتی ملی در تاجیکستان در 1997میلادی تاکنون در برابر دولت نوعی سیاست تدافعی را اتخاذ کرده است.

در 16 سال گذشته این حزب برای ترمیم چهره مخدوش شده و تحکیم جایگاه و گسترش پایگاه اجتماعی خود در جامعه تازه به ثبات رسیده بعد از جنگ های داخلی، اقدام کرده است.

آساق**1663**1856
کد N229110

وبگردی