آفتاب

عدم آمادگی وزارتخانه‌های افغانستان برای اداره کشور

عدم آمادگی وزارتخانه‌های افغانستان برای اداره کشور

برخی ارزیابی‌های محرمانه دولت آمریکا که وزارت امور خارجه این کشور تلاش داشته آن‌ها را از چشم مردم پنهان کند، مشخص کرده که تقریبا همه وزارتخانه‌های دولت افغانستان به طرز اسفناکی برای مدیریت این کشور پس از خروج نظامیان آمریکایی در پایان سال 2014 آمادگی ندارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از روزنامه واشنگتن تایمز، این ارزیابی‌ها کاستی‌های موجود در زمینه دانش، قابلیت و تدابیر حفاظتی در این وزارتخانه‌ها را حاد توصیف کرده و همچنین زیرساخت‌های افغانستان را در صورتی که به حال خود رها شوند، با خطر سقوط همراه دانسته‌اند.

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا وابسته به وزارت خارجه این کشور این ارزیابی‌ها را انجام داده که اسناد مربوط به آن دورنمای تیره‌ای را در خصوص بازدهی میلیاردها دلار پول مالیات دهندگان آمریکایی که در یک دهه گذشته برای ساخت افغانستان هزینه شده‌اند ترسیم کرده است.

این گزارش عنوان کرد که هزینه‌های آمریکا هنوز نتوانسته‌اند در افغانستان یک دولت غیرنظامی پایدار به وجود آورد و در برخی موارد به سمت سیاستمداران فاسد و یا افراط گرایانی که به دنبال از بین بردن ثبات هستند، منحرف شدند.

مقامات این آژانس به واشنگتن تایمز گفتند که مدت‌هاست خطر فساد و اسراف علیه پولی که برای توسعه یک دولت در افغانستان مصرف شد، شناخته شده است و مالیات دهندگان آمریکایی برای مشاهده بازگشت سرمایه خود باید صبور باشند.

مقامات این آژانس گفتند که آمریکایی‌ها باید قدردان باشند که 12 سال پیش دولت افغانستان وزارت خانه‌ای نداشت. این مقامات تاکید کردند که دولت افغانستان طی سالیان گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و این به واشنگتن اطمینان داده که دستاوردهای ما در افغانستان از بین نرفته و به امنیت ملی آمریکا طی سال‌های آینده آسیب وارد نخواهد است.

مت هریک، سخنگوی آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا اظهار کرد که ما این ادعا را که اطلاعات درست را پنهان کاری کرده‌ایم، رد می‌کنیم.

وی گفت که آژانس توسعه بین‌المللی وظیفه خود برای ارائه اطلاعات درباره عملیات‌هایش به کنگره، حسابرسان و مردم آمریکا را بسیار جدی می‌گیرد. اما پرسش‌هایی وجود دارد که چرا این ارزیابی‌های محرمانه که در سال‌های 2012 و 2013 توسط‌ مقام‌های آمریکایی انجام شدند تاکنون محرمانه بودند و اکنون منتشر شدند.

این اسناد به طور خاص به روی هفت وزارتخانه دولت افغانستان که در حوزه‌های دارایی، معدنکاری، تاسیسات برق، ارتباطات، آموزش، سلامت و کشاورزی نظارت دارند متمرکز بوده است.

آژانس توسعه بین‌المللی آمریکا نتیجه گرفت که شش وزارتخانه از میان این وزارتخانه‌ها برای آنکه پول مالیات دهندگان آمریکایی را مدیریت کرده و آن را با خطر تقلب، اسراف، سوءاستفاده و دزدی رو به رو نکنند قابل اعتماد نیستند.

در این گزارش گفته شده که تنها یکی از این وزارتخانه‌ها یعنی وزارت دارایی افغانستان در ماه مارس 2013 حسابرس‌ها را متقاعد کرد که سیستم‌های این وزارتخانه برای مدیریت صحیح و ثبت پولی که از واشنگتن منتقل می‌شود کافی است. اما این حسابرس‌ها به رغم این نتیجه 26 مورد خطر دزدی و اسراف را در وزارت دارایی افغانستان شناسایی کردند که سه مورد از آن‌ها زیاد تلقی شده و مابقی آن‌ها حاد عنوان شده است.

انتهای پیام

کد N229080

وبگردی