آفتاب

ویروس ˈمرسˈ عربستان باعث مرگ زائر مالزیایی شد

ویروس ˈمرسˈ عربستان باعث مرگ زائر مالزیایی شد

کوالالامپور – ایرنا – یک شهروند مالزیایی که به تازگی از سفر حج بازگشته است پس از ابتلا به ویروس کمتر شناخته شده مرس که در عربستان رایج است، درگذشت.

این فرد نخستین مالزیایی بود که براثر آلودگی به این ویروس خطرناک جان خود را از دست داد.

به گزارش ایرنا، وزارت بهداشت مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد این مرد 54 ساله از اهالی جوهور پس از بازگشت از حج عمره و ابتلا به سندرم تنفسی خاورمیانه جان خود را از دست داد.

این مرد 29 مارس (نهم فروردین) از سفر حج به مالزی بازگشت و پس از چند روز بر اثر افزایش تنگی نفس و تب شدید در بیمارستان بستری شد.

ˈ اس. سوبرامانیام ˈ وزیر بهداشت مالزی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که تحقیقات نشان داد مرگ این مرد ناشی از ذات الریه شدید بوده است.

وی گفت که وزارت بهداشت مالزی فعالیت های پیشگیرانه برای ممانعت از ارتباط با افراد مبتلا که از سفر حج باز می گردند و افرادی که از زمان بازگشت این فرد تا زمان مرگ با وی ارتباط داشته اند را آغاز کرده است.

افزایش آمار تلفات و مبتلایان به ویروس کشنده مرس در عربستان کارکنان بخش بهداشت این کشور را نیز وحشت زده کرده است.

وزارت بهداشت عربستان هفته جاری از فوت یک تبعه خارجی مبتلا به ویروس مرس و ابتلای هشت نفر دیگر از جمله پنج تن از کارکنان بیمارستانی در شهر جده خبر داده بود.

شمار تلفات این ویروس مهلک در عربستان اکنون به 68 نفر رسیده است.

وزارت بهداشت مالزی از مسافران دو پرواز ترکیه که نهم فروردین با این مرد مالزیایی سفر کرده اند خواست با مراجعه به مراکز درمانی نسبت به انجام آزمایش وضعیت سلامتی خود اقدام کنند.

آمار وزارت بهداشت عربستان نشان می دهد مجموع شمار افراد مبتلا به ویروس مرس که نخستین بار در سال 2012 در این کشور مشاهده شد، به 189 نفر رسیده است.

آمار سازمان بهداشت جهانی نیز حاکیست تاکنون ابتلای 212 نفر به این ویروس گزارش شده که 88 نفر ان ها جان خود را از دست داده اند.

ویروس مرس شبیه ویروس سارس است، اما قابلیت انتقال آن کمتر است. مرس مرگبارتر از سارس است.

یک تحقیق نشان می دهد ویروس مرس حدود 20 سال در میان شترها شیوع داشته و احتمال داده می شود از این حیوان به انسان سرایت کرده است.

آساق**د.م**1611
کد N228913

وبگردی