آفتاب

وزیر انرژی ترکیه:بحران اوکراین تاثیری در روابط مسکو و آنکارا ندارد

وزیر انرژی ترکیه:بحران اوکراین تاثیری در روابط مسکو و آنکارا ندارد

آنکارا – ایرنا – ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز چهارشنبه در آنکارا گفت: آنکارا روابط راهبردی با مسکو دارد و بر این باور است که بحران اوکراین، تاثیری در روابط آنکارا و مسکو نخواهد داشت.

فدراسیون روسیه بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی ترکیه و دومین شریک تجاری بزرگ این کشور است و در حال ساخت اولین نیروگاه هسته ای ترکیه است که حجم سرمایه گذاری آن بالغ بر 20 میلیارد دلار خواهد بود.

تانر یلدیز پیش از شرکت در جلسه مشورتی نمایندگان حزب حاکم عدالت و توسعه ˈآکˈ در آنکارا در گفت و گو با خبرنگاران این مطلب را بیان کرد.

وی در خصوص برنامه سفر ˈالکساندر مدودفˈ رییس هیات مدیره شرکت دولتی گازپروم روسیه به ترکیه گفت: وی در آینده نزدیک به ترکیه سفر خواهد کرد و در این سفر موضوع تاثیر پذیری احتمالی اتحادیه اروپا و ترکیه از تحولات اوکراین در صادرات گاز روسیه از طریق اوکراین از نظر فنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر انرژی ترکیه گفت: آنکارا بر این باور است که بحران اوکراین تاثیری منفی بر روابط آنکارا و مسکو نخواهد داشت. ترکیه روابط بسیار راهبردی با روسیه دارد و از این نظر انتظار ندارد روابط دوکشور از بحران اوکراین تاثیر پذیری داشته باشد.

یلدیز با اشاره به اینکه در سفر مدودف به آنکارا استراتژی شرکت گازپروم در منطقه نیز مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، در خصوص خط لوله گاز موسوم به جریان جنوبی روسیه نیز گفت: ترکیه پیشتر اجازه لازم را برای عبور دادن این خط از منطقه اقتصادی خود در دریای سیاه را به روسیه داده است. در خصوص گذر این خط از قلمروی ترکیه نیز اگر درخواستی مطرح باشد، مورد ارزیابی قرار خواهد داد.

روسیه برای از دور خارج کردن اوکراین در صادرات گاز خود به اروپا طرح بزرگ احداث خط لوله گاز از جنوب دریای سیاه به اروپا را در نظر دارد.

یلدیز در ادامه در پاسخ به سووال دیگر در خصوص سفر امروز نخست وزیر اقلیم کردستان عراق به آنکارا گفت: امروز با ˈنچیروان بارزانیˈ نخست وزیر اقلیم کردستان عراق نیز دیدار و گفت و گو خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه گفت و گوهای ترکیه با اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد ادامه دارد، گفت: هفته گذشته ˈعبدالکریم لعابیˈ وزیر نفت عراق به آنکارا سفر کرد و در خصوص همکاریهای انرژی ترکیه با عراق گفت و گو شد و امروز نیز نتایج مذاکرات هفته گذشته اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی بغداد را با نچیروان بارزانی مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

وزیر انرژی ترکیه مهمترین دستور کار مذاکرات بارزانی با مقامات ترکیه را انرژی اعلام کرد.

خاورم/2011**230 *1446
کد N228546

وبگردی