آفتاب

ورود جدایی طلبان اوکراین به ساحتمان شهرداری دونتسک

ورود جدایی طلبان اوکراین به ساحتمان شهرداری دونتسک

تهران- ایرنا- حدود 20 نفر از جدایی طلبان مسلح طرفدار روسیه وارد دفتر شهردار در شهر صنعتی ˈدونتسکˈ اوکراین شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این افراد که به اسلحه ˈکلاشینکوفˈ مسلح بودند، با مقاومتی در ورود به دفتر شهرداری دونتسک از سوی مسئولان امنیتی این ساختمان روبرو نشدند. آنها بعد از ورود به این ساختمان تنها خواسته خود را برگزاری همه پرسی در اوکراین در مورد تغییر نظام این کشور به نظام فدرالی و اعطای حقوق بیشتر به مناطق مختلف اعلام کردند.

چند شهر از شهرهای شرقی اوکراین طی روزهای گذشته شاهد درگیری گروه های جدایی طلب طرفدار روسیه و نیروهای دولت غرب گرای اوکراین بوده اند.

اخبار مربوط با درگیری در این شهرها در حالی گزارش می شود که اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار است روز پنجشنبه (18 فروردین/17 آوریل) برای حل بحران اوکراین در ژنو گرد هم آیند.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آذر 1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بود.

بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داد.

در حالی که بیش از 96 درصد از رای دهندگان شبه جزیره کریمه با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت روس تبار ضمن شرکت در یک همه پرسی (16 مارس/25 اسفند 1392)، به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند، اتحادیه اروپا و آمریکا روسیه را برای حمایت از این اقدام و استقرار نیرو در شبه جزیره کریمه تحریم کردند.

شبه جزیره کریمه منطقه ای به وسعت 25هزار و 500 کیلومتر مربع در جنوب اوکراین است که در ساحل دریای سیاه واقع شده است. این منطقه دو میلیون و 413 هزار نفر جمعیت دارد که از این تعداد یک میلیون و450 هزار روس، 576 هزار اوکراینی و 245 هزار نفر تاتار هستند.

کریمه تا سال 1954در دوره اتحاد جماهیر شوروی به روسیه تعلق داشت و در این تاریخ به جمهوری سوسیالیستی اوکراین پیوست و در دوره پس از فروپاشی شوروی به عنوان منطقه خودمختار در قلمروی اوکراین باقی ماند.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از یکشنبه گذشته (17 فروردین/6آوریل) برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ به اشغال خود درآوردند.

جدایی طلبان مسلح اوکراینی طرفدار روسیه همچنین هفته گذشته با اشغال ساختمان های دولتی مهم، کنترل شهر ˈاسلاویانسکˈ در150 کیلومتری مرز روسیه را در دست گرفتند. آنها همچنین یک پایگاه پلیس در این شهر 200 هزار نفری در شرق اوکراین را اشغال کردند.

اروپام** 9157** 1337
کد N228356

وبگردی