آفتاب
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس:

منطقه ویژه سرخس در توسعه اقتصادی شرق کشور نقشی حیاتی دارد

منطقه ویژه سرخس در توسعه اقتصادی شرق کشور نقشی حیاتی دارد

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی سرخس می‌تواند تجارت با آسیای میانه و اروپا را احیا و منجر به توسعه اقتصادی شرق کشور شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل منطقه اقتصادی سرخس محمد مهدی مروج‌الشریعه با اشاره به اینکه نقش مناطق ویژه اقتصادی و تسهیلات قانونی آنها در توسعه صادرات غیرنفتی همواره یکی از جهت گیری‌های اساسی توسعه اقتصادی کشور به شمار آمده است، گفت: این منطقه به علت موقعیت جغرافیایی خود که در کانون کشورهای عضو اکو قرار گرفته است، نقطه اتصال بین آسیای مرکزی و آبهای آزاد و کشورهای جنوب خلیج فارس است.

وی تصریح کرد: این منطقه با محدوده قانونی پنج هزار و 269 هکتار در سال 75 به تصویب هیات وزیران رسید و آستان قدس رضوی سازمان مسئول این منطقه شد.

به گفته وی، وجود مخازن غنی و سرشار از گاز طبیعی، همجواری با مخازن عظیم انرژی نفت و گاز آسیای میانه، وجود آب کافی ناشی از سد بزرگ دوستی بر روی رودخانه مرزی تجن و نیز برقراری ارتباطات ریلی کشورهای آسیای میانه با این منطقه و اتصال آن به بنادر جنوب کشور از مزیت‌های اقتصادی و تجاری این منطقه است.

مروج الشریعه، تولید در مناطق ویژه اقتصادی با قیمت‌های رقابتی و بین المللی را باعث کاهش قیمت تمام شده محصول ارزیابی کرد.

وی ایجاد عرصه فعالیت‌های تجاری منطقه‌ای با توجه به بازارهای کشورهای آسیای میانه، قفقاز و ماوراء قفقاز، ارتباط با کشورهای آسیایی و اروپایی و سایر نقاط و بهره برداری مفید از این بازارها با استفاده از تسهیلات ترانزیت داخلی و خارجی صادرات و صادرات مجدد از دیگر فعالیت‌های این منطقه دانست.

وی با اشاره به تسهیلات و امکاناتی که منطقه ویژه اقتصادی سرخس برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است، گفت: امکانات خرید یا واگذاری زمین به منظور ساخت و ساز و فعالیت‌های صنعتی، تجاری، اداری و خدماتی در این منطقه، صنایع تولیدی، بسته بندی و خطوط مونتاژ در منطقه با بهره گیری از ارزش افزوده برای انتقال تکنولوژی و اشتغالزایی فراهم شده است.

وی ادامه داد: در این منطقه ویژه اقتصادی، امکانات ذخیره‌سازی و عرضه مواد نفتی و مشتقات مربوط به داخل کشور و ترانزیت آن به مبادی خروجی، امکان برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و تخصصی برای شناخت منطقه وجود دارد.

مروج الشریعه تصریح کرد: تولیدکنندگان حقیقی و حقوقی این منطقه، از پرداخت عوارض معمول در کشور معافند و معافیت مالیاتی سرمایه گذاران از تاریخ بهره‌برداری پروژه به مدت 10 سال خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: عمده اقلام صادراتی از منطقه ویژه اقتصادی سرخس را انواع مصالح ساختمانی از قبیل میلگرد، سیمان و گچ، مواد پتروشیمی، موکت، پشم شیشه و انواع مواد خوراکی دانست و گفت: بیشترین صادرات این کالاها کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان، تاجیکستان و نیز عراق و افغانستان تشکیل می‌دهد.

وی افزود: با قاطعیت می‌توان گفت، امتیازات و مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی سرخس نه تنها در میان 64 منطقه ویژه اقتصادی، بلکه از مناطق برخی کشورها از جمله مالزی بالاتر است و علت آن وجود فرودگاه بین المللی با مرز هوایی است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ماموریتی که از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به ما ابلاغ شده، این است که مناطق ویژه اقتصادی می‌توانند به الگوهایی تبدیل شوند که سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آنجا بهتر اجرا شوند، تولید پایدار و تکیه بر استعدادهای داخلی و ایجاد اشتغال مولفه‌های اصلی این سیاست‌هاست.

انتهای پیام

کد N228340

وبگردی