آفتاب

مقام روس، غرب را به تحریم نشست چهارجانبه ژنو تهدید کرد

مقام روس، غرب را به تحریم نشست چهارجانبه ژنو تهدید کرد

تهران – ایرنا– ˈولادیمیر چیزوفˈ سفیر روسیه در اتحادیه اروپا گفت که اگر تهدید کی یف مبنی بر حمله به شرق اوکراین عملی شود، مسکو در نشست فردا (پنجشنبه) ژنو با حضور وزرای خارجه آمریکا، اوکراین و روسیه به علاوه ˈکاترین اشتونˈ مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا، نماینده روسیه در اتحادیه اروپا در گفت وگو ی اختصاصی با شبکه یورونیوز که در پی شدت گرفتن تنش در مناطق شرق اوکراین صورت گرفت، همچنین گفت: ˈاگر بروکسل و واشنگتن خواهان راه حل مسالمت آمیز سیاسی هستند، باید از مسوولان کی یف بخواهند که استفاده از نیروی نظامی در شرق اوکراین را متوقف کنندˈ.

چیزوف در پاسخ به پرسشی درباره برگزاری نشست روز پنجشنبه در ژنو گفت: چنانچه ˈکی یفˈ به تهدید های خود عمل و به شرق اوکراین حمله کند، موضوعی برای گفت وگو نخواهد ماند.

یورونیوز در ادامه افزود: این درحالی است که نیروهای اوکراینی دیروز (سه شنبه) در یک عملیات ویژه در شرق این کشور به پایگاه هوایی در منطقه ˈکراماتورسکˈ حمله کرده و کنترل آن را در اختیار گرفتند.

یورونیوز در خصوص تازه ترین تحولات اوکراین گزارش داد: عملیات نظامی کی یف علیه معترضان در شرق این کشور با واکنش ساکنان منطقه مواجه شده است.

یکی از ساکنان بخش شرقی اوکراین گفت: ˈبه نظر من این حمله ای از طرف وزارت خارجه آمریکا است که به رهبری رییس جمهوری و نخست وزیر اوکراین صورت گرفتˈ.

یورونیوز همچنین اعلام کرد که جان مک کین سناتور جنگ طلب آمریکایی که در استونی به سر می برد، در اظهار نظری درباره تحولات اوکراین، خواستار کمک نظامی به کشوری شد که به گفته مقامات بلندپایه روسیه در آستانه یک جنگ داخلی قرار گرفته است.

مک کین افزود: کمک نظامی به اوکراین می تواند جلوی بلندپروازی های ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را بگیرد.

صدها نیروی اوکراینی روز گذشته (سه شنبه) به پایگاه هوایی کراماتورسک در شرق این کشور حمله کردند که بر اثر درگیری با معترضان مستقر در این پایگاه، بر اساس اطلاعات دریافتی متعدد، از 4 تا 11 نفر کشته شده اند.

براساس این گزارش، چند واحد از نیروهای اوکراینی نیز بعدازظهر روز گذشته وارد شهر ˈاسلاویانسکˈ در همسایگی کراماتورسک شدند.

اوکراین از فوریه سال 2014 دستخوش یک ناآرامی است که منجر به سرنگونی دولت و برکناری ˈویکتور یانوکوویچˈ از پست ریاست جمهوری در این کشور شد و در پس آن بحران کریمه را به همراه داشت.

به دنبال بحران کریمه در 16 مارس 2014 (25 اسنفد 1392) همه پرسی از مردم کریمه برای پیوستن به روسیه برگزار شد.

دراین همه پرسی 81 درصد واجدان شرایط در این انتخابات شرکت کرده و 96.77٪ به جدایی این شبه جزیره از اوکراین و الحاق آن به روسیه رأی مثبت دادند.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه در روز 18 مارس (27 اسفند 1392) رسما سند الحاق کریمه به روسیه را امضا کرد و کریمه را جزء جدایی ناپذیر روسیه خواند.

مترجمام **1302** 1337
کد N228157

وبگردی