آفتاب
سومین کمیته کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 در نیویورک

نجفی:‌ موضوع ایران در دستور کار کمیته بازنگری ان پی تی نیست

نجفی:‌ موضوع ایران در دستور کار کمیته بازنگری ان پی تی نیست

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با بیان این‌که بعید است موضوع هسته‌ای ایران در دستور کار کمیته کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 در نیویورک قرار گیرد تاکید کرد که اکثریت کشورها از مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو استقبال و خواستار ادامه این روند هستند.

رضا نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی هسته‌ای خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به برگزاری سومین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری (مرور) در معاهده ان پی‌ تی (2015) که قرار است 28 آوریل تا 9 می (8 تا 19 اردیبهشت) در نیویورک برگزار شود، گفت: اولین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 در وین و دومین نشست در ژنو طی دو سال گذشته برگزار شد.

کنفرانس بازنگری در معاهده ان پی تی هر پنج سال یک بار برگزار می‌شود که آخرین کنفرانس در سال 2010 در نیویورک برگزار شد.

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره وظایف کمیته مقدماتی بازنگری در ان‌ پی تی با بیان این‌که بخشی از وظایف کمیته آیین‌نامه‌ای و شکلی است، مثل تعیین دستور و برنامه کار و تعیین هیات رییسه کنفرانس افزود: بخشی دیگر از وظایف کمیته مقدماتی را محتوایی و مرتبط با اجرای معاهده دانست.

وی ادامه داد: این کمیته در چارچوب اختیارات و وظایفش می‌تواند پیش‌نویس سند نهایی کنفرانس بازنگری در ان پی تی که در سال 2015 برگزار خواهد شد را آماده کند، اما تاکنون سابقه نداشته است که چنین اقدامی صورت گیرد و بعید است که کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری 2015 نیز درباره تهیه پیش‌نویس اقدامی صورت دهد. معمول است که رییس کمیته مقدماتی از مسایل و روند برگزاری کمیته، خلاصه‌ای را تهیه‌ و به کنفرانس ارایه می‌کند.

نجفی که از اعضای هیات ایرانی شرکت‌کننده در کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی (2015) است درباره موضوعات مناقشه‌ برانگیز در دستور کار کنفرانس بازنگری 2015 به ویژه میان کشورهای در حال توسعه غیرهسته‌ای و ندار (دارای سلاح هسته‌ای نیستند) و کشورهای دارای سلاح هسته‌ای، گفت: کشورهای عضو جنبش غیر متعهد و دیگر کشورهای در حال توسعه، مقالات کاری را به کنفرانس ارایه می‌کنند که مهم‌ترین محور این مقالات درباره خلع سلاح هسته‌ای است.

وی ادامه داد: همچنین عدم اشاعه سلاح‌های هسته‌ای، هزینه‌های تضمین‌های امنیتی برای عدم استفاده و عدم تهدید استفاده از سلاح هسته‌ای علیه تاسیسات هسته‌ای ساخته شده و در حال ساخت، الزام کشورهای هسته‌ای به خلع سلاح جهانی، موضوع خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و استفاده غیر قابل انکار از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای نیز از جمله موضوعات مقالاتی است که ارایه خواهد شد.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به موضوعات مورد توجه کشورهای دارای سلاح هسته‌ای نیز اظهار کرد: موضوعاتی مثل تبدیل پروتکل الحاقی به یک الزام برای تمامی کشورهای عضو ان پی تی و سخت شدن خروج از ان پی تی است که این موضوعات در نقطه مقابل دیدگاه کشورهای در حال توسعه است.

وی ادامه داد: در کمیته مقدماتی نیویورک تصمیم خاصی اتخاذ نخواهد شد و صرفا مواضع و دیدگاه‌های کشورها و نهاد‌های بین‌المللی مطرح می‌شود.

نجفی با تاکید بر این‌که "بعید است در کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 بتوان تصمیم خاصی انخاذ کرد" اظهار کرد: در سال 2010 در کنفرانس بازنگری سندی باعنوان سند نهایی شامل مجموعه‌ای از اقدامات، تحت عنوان "برنامه اقدام" تصویب شد. در این سند بخشی از اقداماتی که باید از سوی کشورهای دارای سلاح هسته‌ای اجرا می‌شد، از جمله برگزاری کنفرانس خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای مندرج بود، اما متاسفانه این کنفرانس تحت فشار رژیم صهیونیستی و حمایت آمریکا از موضع این رژیم برگزار نشد، از این رو یکی از خواسته‌های کشورهای غیرهسته‌ای به ویژه اعضای ان پی تی در خاورمیانه برگزاری این کنفرانس در سریع‌ترین زمان ممکن است.

به گزارش ایسنا، جمهوری اسلامی ایران از سال 1974 برای نخستین بار منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه را به سازمان ملل متحد پیشنهاد کرد.

بر اساس اخبار رسانه‌ها و اظهارات مقامات آمریکایی و اروپایی، رژیم صهیونیستی تنها دارنده سلاح و زرادخانه هسته‌ای در خاورمیانه است.

اخیرا جیمی کارتر رییس‌جمهور سابق آمریکا اعلام کرد که رژیم اسراییل 300 بمب هسته‌ای در اختیار دارد.

نجفی در ادامه در پاسخ به این پرسش که احتمال دارد موضوع ایران و مذاکرات هسته‌ای در کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 طرح شود؟ با بعید دانستن این مساله تاکید کرد: موضوع ایران با توجه به پیشرفت‌هایی که در سطح سیاسی و همکاری‌های فنی با آژانس بوده است و نیز تحت تاثیر توافق ژنو مورد توجه است و به نظر می‌آید روند فعلی مورد استقبال و حمایت اکثریت کشورهای شرکت‌کننده قرار گیرد.

نماینده دائم ایران در آژانس همچنین روند اجرای توافق ایران و آژانس در چارچوب حل و فصل مسایل باقی‌مانده را "رو جلو" خواند.

به گزارش ایسنا، رییس هیات ایرانی شرکت کننده در کمیته مقدماتی بازنگری در ان پی تی حمید بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه است که هم‌زمان عضو تیم مذاکره‌کننده و رییس هیات کارشناسی ایران در گفت‌وگو با 1+5 است.

در آخرین نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری در ان پی تی 2015 که می 2013 در ژنو برگزار شد، محمدمهدی آخوند‌زاده، معاون وقت وزیر خارجه در مسایل حقوقی و بین‌الملل ریاست هیات ایرانی شرکت‌کننده در این نشست را بر عهده داشت. همچنین اسحاق آل حبیب، مدیرکل وقت امور سیاسی بین‌الملل، سید محمد‌رضا سجادی نماینده وقت در سازمان ملل در ژنو، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده وقت ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علی باقری، معاون دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و تعدادی دیگر از مقامات و کارشناسان حضور داشتند.

شایان ذکر است در کنفرانس بازنگری در ان پی تی (2010) رییس‌جمهور سابق ایران شرکت و سخنرانی کرد.

انتهای پیام

کد N228120

وبگردی