آفتاب

"بوکوحرام" ۱۰۰ دختر دبیرستانی را ربود

 "بوکوحرام" ۱۰۰ دختر دبیرستانی را ربود

یک روز پس از انفجار بمب در اتوبوسی در پایتخت نیجریه، فرقه اسلامگرای "بوکو حرام" با حمله به دبیرستانی دخترانه در یک روستا، بين 100 تا200 دختر را ربود و از سرنوشت دختران ربوده شده خبری در دست نیست.


 


به گزارش آفتاب به نقل از بهارنیوز مردم از شمال شرقی نیجریه از ترس حملات بوکوحرام فرار می‌کنند. بوکو حرام به زبان هوسا یعنی آموزش غربی حرام است اما نام رسمی این گروه به عربی جماعة أهل السنة للدعوة و الجهاد است.
مردم از شمال شرقی نیجریه از ترس حملات بوکوحرام فرار می‌کنند. بوکو حرام به زبان هوسا یعنی آموزش غربی حرام است اما نام رسمی این گروه به عربی جماعة أهل السنة للدعوة و الجهاد است.
شاهدان عینی گفته‌اند که مهاجمان، دانش‌آموزان را با کامیون و موتورسیکلت از محل دور کرده‌اند. به نقل از آنها، شبه‌نظامیان ابتدا به سربازانی که سرگرم حراست از ساختمان مدرسه بوده‌اند، یورش برده‌ و سپس وارد مدرسه شده‌اند. در زمان حمله آنها، دانش آموزان این دبیرستان دولتی سرگرم امتحان بودند. پليس دختران ربوده شده را 103 نفر اعلام كرد اما به گفته والدین تعداد ربوده شدگان دویست نفر است.

یکی از مسئولان مدرسه اعلام کرده که مهاجمان پس از ربایش دانش‌آموزان، اطراف کالج را به آتش کشیده‌اند. با گذشت ساعت‌ها از این یورش هنوز معلوم نیست که دخترها به کجا برده شده‌اند. آنها قرار بوده آخر این هفته، برای گرفتن مدرکی که در کشورهای آفریقایی انگلیسی زبان معتبر است، امتحان نهایی بدهند.

هنوز هیچ گروهی به طور رسمی مسئولیت این ربایش را بر عهده نگرفته است اما کلیه مقامات نیجریه، انگشت اتهام را به سوی اسلامگرایان تندروی "بوکوحرام" نشانه گرفته‌اند. بوکوحرام در گذشته نیز حملات خونباری علیه دانش آموزان و آموزگاران انجام داده است. نامی که این گروه بر خود گذاشته، به مفهوم "حرام بودن آموزش غربی" است. رهبر بوکو حرام ابوبکر شکاکو  نام دارد.

صبح دوشنبه و پیش از حمله به این دبیرستان، انفجار بمبی در یک اتوبوس در ابوجا، بیش از ۷۰ نفر را به کشتن داد و ۱۶۰ نفر دیگر را زخمی کرد. این اقدام نیز با ظن مشارکت بوکوحرام همراه شد. این حمله، خونین‌ترین اقدام تروریستی در ابوجا خوانده شده و گودلوک جاناتان، رئیس جمهور نیجریه قول داده که از هیچ تلاشی برای مهار بوکوحرام فروگذار نکند.

بوکوحرام از سال ۲۰۰۹ با دولت مرکزی نیجریه می‌جنگد و هدفش تشکیل یک حکومت اسلامی در شمال نیجریه است. شمال نیجریه محل سکونت مسلمانان است و بوکوحرام علاوه بر حملات منظم به پاسگاه‌های پلیس، ارتش و ادارات دولتی، به کلیساها و مدارس نیز یورش می‌برد. بوکوحرام، دلیل حمله به مدارس را مخالفت با نظام آموزشی مدرن و غربی می‌نامد. رهبر خودخوانده این گروه در پیام‌های ویدئویی خود، پیوسته مسیحیان را تهدید به پیگرد و آزار کرده است.

یکی از دانش آموزان مدرسه که از دست گروگان‌گیران گریخته و نمی‌خواهد نامش برده شود، گفت: "ما همه خواب بودیم که مردان مسلح به خوابگاه ریختند و سراغ انبار مدرسه را گرفتند". وی افزود: "آنها سپس مواد غذایی انبار را به کامیون‌ها منتقل کردند و به عده ای دختران هم دستور دادند سوار یک اتوبوس و دو کامیون بشوند، یکی از کامیون‌ها حامل مواد غدایی و دیگری حامل بنزین بود."

به گفته این دختر، پس از گذشتن از سه روستا، کامیونی که او سوارش بوده نقص فنی پیدا و سرعتش را کم کرده؛ به همین دلیل او و ده پانزده دختر دیگر توانسته اند از کامیون بیرون بپرند و پشت بوته های کنار جاده مخفی شوند. در یک سال گذشته بوکو حرام بیشتر از ۱۵۰۰ شهروند را در سه ایالت شمالی نیجریه کشته‌است. دولت اخیرا در این منطقه نیجریه وضعیت اضطراری اعلام کرده است. دولت اخیرا اعلام کرده بود که فعالیت بوکو حرام محدود به ایالت های شمالی نیجریه است اما انفجار دیروز در ابوجا این نگرانی را ایجاد کرده که بوکوحرام دامنه فعالیت خود را به پایتخت گسترش داده باشد.
کد N228111

وبگردی