آفتاب

موافقت اتحادیه اروپا و ناتو برای افزایش سطح همکار‌ی‌ها

موافقت اتحادیه اروپا و ناتو برای افزایش سطح همکار‌ی‌ها

وزرای دفاع اتحادیه اروپا که نسبت به اقدامات روسیه علیه اوکراین و اقدامات آتی کرملین نگران هستند، درخصوص تقویت همکاری با ائتلاف دفاعی ناتو تحت رهبری آمریکا موافقت کردند.

وزرای دفاع اتحادیه اروپا که نسبت به اقدامات روسیه علیه اوکراین و اقدامات آتی کرملین نگران هستند، درخصوص تقویت همکاری با ائتلاف دفاعی ناتو تحت رهبری آمریکا موافقت کردند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو به لوکزامبورگ رفت تا وزرای دفاع اتحادیه اروپا را از آنچه که ناتو قصد دارد برای مبارزه با فعالیت‌های روسیه برای تحت فشار گذاشتن و ارعاب اوکراین انجام دهد، مطلع سازد.

وی گفت: ناتو به دنبال تقویت همکاری با اتحادیه اروپا در زمینه نظامی است. به طور مثال نیروی واکنش ناتو و گروه‌های مبارز اتحادیه اروپا باید بیشتر با یکدیگر برنامه‌های آموزشی و مانور برگزار کنند تا ما بتوانیم برای هر آنچه که در آینده ممکن است رخ دهد، آماده باشیم.

بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا از جمله انگلیس، آلمان و فرانسه عضو ناتو هستند اما برخی دیگر خیر. کشورهایی که در گروه‌های مبارز برنامه‌ریزی شده عضو ناتو نیستند شامل فنلاند، سوئد، ایرلند، اتریش و قبرس است.

ژنرال پاتریک دو روزیه از فرانسه، رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا گفت: وزرای دفاع در این مذاکرات از افزایش روابط میان اتحادیه اروپا و ناتو در تمامی زمینه‌ها از توسعه توانایی‌های نظامی تا آمادگی برای شرکت در عملیات‌های واقعی استقبال کردند.

معاون رئیس سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت، اقدامات اخیر دولت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه دولت‌های عضو اتحادیه اروپا را برانگیخته تا در تعهدات خود نسبت به مساله دفاعی که بسیاری از کشورهای اروپایی پیشتر متعهد آن شده‌اند، تجدید نظر کنند.

وی افزود: اما الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در مارس سال جاری میلادی و ادامه ارعاب دولت اوکراین «زنگ هشداری» برای اعضای اتحادیه اروپا است تا مساله دفاعی را جدی‌تر بگیرند.

راسموسن به خبرنگاران گفت:‌ ناتو یک واکنش سه‌جانبه علیه اقدامات مسکو در داخل و اطراف اوکراین برنامه‌ریزی می‌کند که شامل برنامه‌های دفاعی تقویتی، افزایش مانورها و استمرار مناسب است تا به کشورهای عضو ناتو که در جوار روسیه قرار دارند اطمینان دهد که آنها از این کشورها در مقابل روسیه دفاع می‌کنند.

دبیرکل ناتو ادامه داد: کاملا مشخص است که روسیه در وضعیت اوکراین دست دارد. روسیه باید از دست داشتن در این مساله اجتناب کرده و در دستیابی به راه حلی برای این مشکل مشارکت داشته باشد.

انتهای پیام

کد N227770

وبگردی