آفتاب
نماینده کهنوج ضمن انتقاد به وضعیت حمایت از کشاورزان مطرح کرد

قیمت خرید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان چقدر است؟

قیمت خرید محصولات کشاورزی در جنوب کرمان چقدر است؟

نماینده مردم کهنوج در مجلس ضمن انتقاد به وضعیت حمایت از کشاورزان، قیمت پایین خرید محصولات کشاورزان را عاملی برای بی‌انگیزگی آنان و مهاجرت آنان به کلان‌شهرها که پدیده‌های دیگر اقتصادی و اجتماعی را در پی دارد، دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، محمدرضا امیری کهنوج، در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس با اشاره به نامگذاری امسال به نام اقتصاد و فرهنگ تاکید کرد که برای پایداری نظام جمهوری اسلامی نیازمند فرهنگ و اقتصاد مقاومتی هستیم و اقتصاد مقاومتی نه به معنای اقتصاد ریاضتی و نه فشار بر مردم و نه به معنای سازش با آمریکاست.

این نماینده مجلس با اشاره به سخنان حضرت امام(ره) درباره آمریکا و مخالفت با سلطه‌جویی گفت: انتظار می رود مردم و مسئولان با مدیریت جهادی در تحقق این شعار و مقاوم‌سازی کشور گام‌های موثری بردارند. باید در ترویج فرهنگ دینی و فاطمی نیز تلاش کنیم و زمینه اشتغال و ازدواج جوانان را فراهم کنیم. توجه به مساجد، تکایا، حوزه‌های علمیه و آشنا نمودن جوانان با اهل بیت و فرهنگ می‌تواند استوانه‌های فرهنگی جامعه را مستحکم کند چرا که اگر فرهنگ مستحکمی داشته باشیم اقتصاد نیز مقاوم خواهد شد.

امیری از وزارتخانه‌های فرهنگی به خصوص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت آموزش و پرورش خواست در جبران خدشه و برنامه‌ریزی برای آینده تلاش کنند و تاکید کرد که این وزارتخانه‌ها وظیفه سنگینی دارند.

نماینده مردم کهنوج در بخش دیگری از نطق خود به لزوم بهبود شرایط اقتصادی و توجه به رفع محرومیت‌ها اشاره کرد و افزود: تلاش جهادی برای رفع محرومیت می‌تواند بارقه زندگی بهتری ایجاد کند. اگر مدیریت جهادی داشته باشیم شاهد ترک تحصیل دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی به خاطر عدم پرداخت سرانه دانش‌آموزی نخواهیم بود. اگر مدیریت جهادی باشد از نیروهای بومی استفاده می‌شود و شاهد مهاجرت و کمبود معلم در مناطقی مثل جنوب کرمان نخواهیم بود و اگر مدیریت جهادی شکل بگیرد دانش‌آموزان در مدارس کپری تحصیل نخواهند کرد و می‌توان معادن بی‌نظیری منطقه همچون تیتانیوم کهنوج را فعال و هزاران شغل برای جوانان بیکار ایجاد کرد.

وی ادامه داد: اگر شرایط مدیریت جهادی اعمال شود چهار میلیون تن محصولات زراعی جنوب کرمان با قیمت نازل خریدرای نمی‌شود. اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید از کشاورزان حمایت کنیم اما به دلیل ضعف در این مساله، شاهد زیان کشاورزان هستیم؛ یکسال به دلیل سرما، یکسال به دلیل آفت و امسال هم به دلیل افت شدید قیمت‌ها. امروز در مزارع جنوب کرمان خیار کیلویی 50 تومان، پیاز کیلویی 500 تومان، گوجه 200 تومان و هندوانه کیلویی 150 تومان خرید می‌شود که حتی هزینه برداشت محصولات هم نمی‌شود.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: به دلیل سودجویی دلالان، گرانی نهاده‌های کشاورزی، عدم تخصیص سوخت لازم در وقت کاشت و حمایت نکردن از کشاورزان این قشر دچار مشکلات روانی شده‌اند؛ اگر می‌خواهیم مشکلات پایتخت و کلانشهرها را کم کنیم باید جلوی مهاجرت‌ها را بگیریم و موقعی می‌توانیم این کار را انجام دهیم که روستاها امکانات لازم را داشته باشند. وقتی با وجود گذشت 35 سال از انقلاب اسلامی روستاها شاهد افت ولتاژ برق، مشکلات بهداشتی درمانی و ارتباطی هستند چگونه مهاجرت نکنند؟ وقتی بیمار ما به دلیل نبود پزشک دچار فوت و یا مشکلات دیگری می‌شود با کدام بدن می‌تواند در روستا به تولید بپردازد؟

امیری افزود: 60 درصد روستاهای ما فاقد آب آشامیدنی و 600 کیلومتر از روستاها راه مناسب ندارند و وقتی سالهاست احداث جاده‌های روستایی به تاخیر افتاده مردم چگونه دلسوزی مسئولان را باور کنند؟

این نماینده مجلس در پایان از کمیته امداد به خاطر ساخت 5 هزار واحد مسکونی در جنوب کرمان تشکر کرد و از رئیس‌جمهور و وزرا درخواست توسعه مناطق محروم را مطرح کرد و نسبت به جلوگیری از واگذاری معادن به افراد سودجو و غیربومی هشدار داد.

انتهای پیام

کد N227733

وبگردی