آفتاب

مذاکرات دیپلمات های آمریکا و چین درباره برنامه هسته‌ ای کره‌ شمالی

مذاکرات دیپلمات های آمریکا و چین درباره برنامه هسته‌ ای کره‌ شمالی

یک رسانه غربی از مذاکرات دیپلمات های آمریکایی و چینی در نیویورک درباره برنامه هسته‌ ای کره‌ شمالی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رویترز از مذاکرات گلین دیویس نماینده آمریکا در کره شمالی و وو داویی همتای چینی در نیویورک درباره برنامه هسته‌ ای کره‌ شمالی در پی هشدار پیونگ یانگ برای انجام نوع جدیدی از آزمایش هسته ای خبر داد.

دیپلمات های آمریکا و چین در این دیدار که در پی نشست های چند روز گذشته آمریکا، ژاپن و کره جنوبی انجام شد، بر اهمیت اساسی خلع سلاح هسته ای کره شمالی تاکید کردند.

همچنین قرار است که باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به عنوان بخشی از سفر آسیایی خود به کره جنوبی و ژاپن سفر کند و با مقامات این کشور درباره برنامه هسته ای کره شمالی رایزنی کند.

رسانه ها از سفر باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا به چهار کشور شرق و جنوب شرق آسیا از جمله ژاپن، کره جنوبی، مالزی و فیلیپین از 23 تا 25 آوریل (سوم تا پنجم اردیبهشت) با هدف گفتگو درباره مسائل منطقه و بین المللی خبر دادند.

اوباما همچنین 25 آوریل در اولین سفر خود به سئول پس از انتخاب پارک گئون هه با مقامات کره جنوبی درباره روابط دوجانبه، برنامه هسته ای کره شمالی و دیگر مسائل منطقه گفتگو می کند.

اوباما که قرار بود مهر سال گذشته به مالزی سفر کند، به دلیل تعطیلی دولت آمریکا در پی بحران بودجه سفرش را به این کشور لغو کرد و تصمیم گرفته در روزهای 26 تا 28 آوریل (ششم تا هشتم اردیبهشت) در سفر به کوالالامپور پایتخت مالزی درباره ناپدیدشدن پرواز ام.اچ 370 با 239 مسافر و خدمه پرواز گفتگو کند.

اوباما در این سفر که به عنوان نخستین سفر رئیس جمهوری آمریکا به مالزی از زمان دیدار لیندون جانسون در سال 1966 عنوان شده درباره روابط تجاری، اقتصادی، سرمایه گذاری، دفاعی، امنیتی و فناوری گفتگو می کند.

اوباما همچنین در روزهای 28 و 29 آوریل (هشتم و نهم اردیبهشت) به فیلیپین سفر کرده و با رئیس جمهوری این کشور درباره مسائل دوجانبه و پیمان راهبردی گفتگو می کند، این درحالیست که سفر برنامه ریزی شده رئیس جمهوری آمریکا به مانیل و تداوم حضور نظامی واشنگتن در این کشور انتقادهای گسترده ای را به همراه داشته است.

کد N227620

وبگردی