آفتاب

مرکز جاسوسی از مسلمانان در نیویورک تعطیل شد

مرکز جاسوسی از مسلمانان در نیویورک تعطیل شد

تهران-ایرنا- پلیس نیویورک از تعطیلی مرکزی در این شهر خبر داد که از سال ها پیش به نظارت بر مسلمانان و جاسوسی از آن ها اشتغال داشت.

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاری فرانسه از نیویورک، پلیس نیویورک دیروز(سه شنبه) با انتشار خبر تعطیلی این مرکز، اعلام کرد: نیروهای فعال در آن به مسئولیت های دیگری در دفتر اطلاعات گمارده می شوند.

در بیانیه پلیس نیویورک آمده است: از ماه ژانویه سال جاری میلادی و همزمان با آغاز کار گروه شهرداری جدید، اطلاعات جمع آوری شده از این واحد بطور گسترده ای غیر فعال شده است و جمع آوری اطلاعات می تواند به صورت تماس مستقیم پلیس با مراکز مربوط ادامه یابد.

بر پایه این گزارش، این واحد که ظاهرا از 12 پرسنل تشکیل شده بود، پس از واقعه 11 سپتامبر بطور پنهانی فعالیت خود را در نیویورک و حومه آغاز کرد. این نیروهای لباس شخصی پلیس بر فعالیت جوامع اسلامی، عبادتگاه ها، رستوران ها، کتابخانه ها و فروشگاه های آنان نظارت کرده و آنچه را که می دیدند و می شنیدند، مستند می کردند.

بر پایه این گزارش، ˈ بیل دو بلاسیوˈ شهردار جدید نیویورک با ابراز خرسندی از این تصمیم پلیس، در بیانیه ای اعلام کرد: دولت به نیویورکی ها وعده پلیسی را داده که امنیت را تضمین کند اما در عین حال منصف و محترم باشد. این اقدام گام مهمی در جهت کاهش تنش میان پلیس و جوامعی است که پلیس در خدمت آنهاست تا پلیس ما و شهروندان بتوانند در مبارزه با مجرمان به یکدیگر کمک کنند.

پیشتر در سال 2002 میلادی، شکایت مسلمانان از پلیس نیویورک به خاطر جاسوسی از مسلمانان و گروه های اسلامی در مساجد، رستوران ها و مدارس به دادگاه فدرال نیوجرسی تحویل داده شده بود. این دادگاه در اسفند ماه گذشته شکایت حقوق بشری مسلمانان را رد کرد. یک سازمان حقوقی در نیویورک، وکالت شاکیان مسلمان این پرونده را بر عهده داشت.

اروپام ** 9053 ** 1064
کد N227480

وبگردی