آفتاب

ریاض ستاد انتخابات ریاست جمهوری گروه لبنانی14مارس/مداخلات سعودی آشکارتر می شود

ریاض ستاد انتخابات ریاست جمهوری گروه لبنانی14مارس/مداخلات سعودی آشکارتر می شود

بیروت – ایرنا – مقامات گروه 14 مارس که به عنوان همپیمان عربستان سعودی در لبنان ومخالفان سرسخت مقاومت ضدصهیونیستی شناخته می شوند ، یکی بعداز دیگری عازم ریاض می شوند تا آخرین هماهنگی ها و توجیهات را قبل از نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رییس جمهوری جدید انجام دهند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، رسانه های لبنانی نوشتند « سعد حریری» رییس جریان المستقبل و نخست وزیر اسبق لبنان که باردیگر به « السرایا الحکومی» قصرنخست وزیری چشم دوخته ، به کانون این رایزنی ها تبدیل شده و یکی از ماموریت های او انتقال دیدگاه های مقامات سعودی به یاران لبنانی خود در این زمینه است.

روزنامه لبنانی « السفیر» نوشت: پشت میز یکی ازقصرهای سعودی ، سعد حریری با یارانش نشست اما این بار « ملاقات ریاض» گسترده نبود و تنها برخی از نزدیکان و رازداران دور میز کنار او قرار گرفتند.

السفیر افزود: « فواد سنیوره» رییس فراکسیون المستقبل درمجلس لبنان ،« نادر حریری» مشاور و رییس دفتر و احتمالا « نهاد المشنوق» وزیر کشوردولت کنونی لبنان در این قصر حاضر بوده اند.

سعد حریری بعداز این ملاقات با « مقرن بن عبدالعزیز» که اخیرا به عنوان جانشین ولیعهد سعودی منصوب شده است در کاخ یمامه ریاض دیدار و با وی گفت وگو و تبادل نظر کرد.

رییس جمهوری جدید لبنان باید تا پایان هفته اول خردادماه آینده انتخاب شود و « نبیه بری » رییس مجلس لبنان اعلام کرده است که بزودی نشست های پارلمان برای انتخاب رییس جمهوری از میان نامزدها برگزار می شود.

تاکنون و بطور رسمی سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی و از گروه 14 مارس نامزدی خود را اعلام کرده است.

وی تاکید کرده که نامزدی او جدی و تنها یک « بمب صوتی» نیست.



** ماموریت سنیوره

این روزنامه لبنانی افزود: سنیوره که ماموریت یافت بر موضوع افزایش حقوق کارکنان دولت لبنان متمرکز شود ، بعداز آنکه یک لیوان « شیر سعودی» را نوشید به بیروت بازگشت تا کار را در این خصوص تمام کند.

سنیوره بعداز بازگشت از ریاض با برخی شخصیت های لبنانی از جمله « امین الجمیل» رییس حزب الکتائب و یکی از نامزدهای ریاست جمهوری و همچنین با واسطه با « میشل عون» رییس جریان آزاد ملی لبنان و دیگر نامزد ریاست جمهوری تماس گرفت و نتیجه آن شد که مجلس لبنان درجلسه دیروز خود به دو دسته تقسیم گردید.

یک گروه از 14 مارس به ریاست سنیوره که مورد حمایت میشل عون هم قرار گرفت با تصویب قانون افزایش حقوق ها مخالفت کرد و یک فرصت دو هفته ای را برای بررسی این قانون پیشنهاد کرد و دسته دیگر که حزب الله وجنبش امل بویژه شخص « نبیه بری» رییس مجلس در راس آنها بودند بر تصویب قانون افزایش حقوق ها تاکید کردند.

سرانجام مانند آنچه در ریاض رقم خورده بود، طرح سنیوره به نتیجه رسید هرچند که امروز در اعتراض به این مصوبه مجلس ، اکثر سازمان های دولتی و غیردولتی لبنان در اعتصاب بسر می برند.

ناظران معتقدند که « افزایش حقوق ها» به پاشنه آشیل دولت « تمام سلام» و حتی طرح امنیتی لبنان تبدیل شده است و امکان دارد تمام آنچه در عرصه های سیاسی و امنیتی لبنان تاکنون بافته شده، به یکباره پنبه شود.



** ماموریت سعد حریری

براساس گزارش السفیر، سعد حریری هم مشخصا ماموریت یافت که بر انتخابات ریاست جمهوری متمرکز شده و گروه 14 مارس را از کاخی که سعودی ها برای او در ریاض در نظرگرفته اند، فرماندهی کند و اولین کار هم تعیین یک نامزد واحد مقبول برای این گروه است.

این روزنامه به نقل از منابع آگاه نوشت که در « ملاقات ریاض» تصمیمی خاکستری گرفته شد، نه سفید و نه سیاه و بطور خاص برافزایش مشورت ها در میان گروه 14مارس همزمان با توجه به اینکه جریان المستقبل باید نامزد داشته باشد، تاکید شد.

برخی از اعضای گروه14 مارس بطور رسمی از حمایت خود از سمیر جعجع رییس حزب نیروهای لبنانی سخن گفته اند اما در جریان المستقبل برخی از جعجع حمایت کرده و برخی هم پشت سر امین الجمیل ایستاده اند و حتی برخی از « پطرس حرب» وزیر کنونی ارتباطات اعلام پشتیبانی کرده اند.

السفیر نوشت که در میان گروه 14 مارس زمزمه هایی هم مبنی بر حمایت از نامزد معرفی شده توسط گروه 8 مارس شنیده می شود.

ناظران قبلا پیش بینی کرده اند که براساس یک طرح مورد تایید بازیگران داخلی و خارجی ، قرار است « میشل عون» نامزد گروه 8 مارس به عنوان رییس جمهوری جدید انتخاب شود و « سعد حریری» نیز به لبنان بازگشته و عهده دار نخست وزیری لبنان گردد.

محافل رسانه ای لبنان توافق دیروز سنیوره و عون در خصوص قانون افزایش حقوق ها را به این موضوع مرتبط دانسته اند.

در این میان سمیر جعجع که قرار است امروز برنامه انتخاباتی خود را اعلام کند، تاکید کرده است که هنوز مشخص نیست نامزد گروه 14 مارس باشد اما اگر این گروه پشت او را خالی کند، لبنان به یک « سومالی جدید» تبدیل خواهد شد.

روزنامه سعودی « الشرق الاوسط » هم نوشت که السمتقبل بدنبال یک نامزد واحد است و درهمین چارچوب سنیوره با الجمیل دیدار کرده است واین دیدار منجر به تماس تلفنی رییس حزب الکتائب با سعد حریری شد.



** ریفی در راه ریاض

در همین حال روزنامه لبنانی « الاخبار» نوشت که قرار است امروز(چهارشنبه) « اشرف ریفی» وزیر دادگستری و از اعضای گروه 14 مارس عازم ریاض شود.

به نوشته الاخبار ، اشرف ریفی قرار است با توجه به مذاکرات سعد حریری با مقرن بن عبدالعزیز با جانشین ولیعهد سعودی دیدار کند.

الاخبار افزود: « احمد فتفت» عضو فراکسیون المستقبل در مجلس اعلام کرده که سنیوره و « نادر حریری» رییس دفتر سعد حریری با طرف های مختلف برای رسیدن گروه 14 مارس به یک نامزد واحد دیدار و رایزنی می کنند.

خاورم ** 1324
کد N227318

وبگردی