آفتاب

ابوطالبی گفته در گروگانگیری دخیل بوده و آمریکا برایش روادید صادر نمی‌کند

ابوطالبی گفته در گروگانگیری دخیل بوده و آمریکا برایش روادید صادر نمی‌کند

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تأکید کرد که خود «حمید ابوطالبی» گفته است که در ماجرای گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی نقش داشته است و بنابراین صدور روادید برای وی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل برای واشنگتن غیرقابل پذیرش است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه آمریکا، «جن ساکی»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در پاسخ به اعتراض ایران به اقدام آمریکا در عدم صدور روادید برای «حمید ابوطالبی» بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل، اعلام کرد که آنچه که ما به سازمان ملل و دولت ایران اعلام کردیم این است که ما این روادید را نمی‌دهیم. نظر ما تغییری نکرده است. ما در جلسات آشکارا و محرمانه به وضوح اعلام کردیم که نامزدی حمید ابوطالبی بعنوان نماینده ایران در سازمان ملل غیرقابل قبول است.

وی ادامه داد: در حالیکه ما قصد نداریم به جزئیات کارهایی که انجام می‌دهیم بپردازیم و فکر نمی‌کنیم که ابوطالبی در حین بحران گروگانگیری دخیل بوده است، اما خود او گفته است که شرکت داشته است. با توجه به نقشی که در رخداد 1979 داشته است و به طرز عمیقی برای مردم آمریکا مهم است، برای آمریکا غیرقابل پذیرش است که به او روادید دهد و این پیامی است که ما به وضوح به سازمان ملل و دولت ایران ابلاغ کردیم.

جن ساکی در حالی این ادعاهای بی اساس را مطرح کرده است که ابوطالبی گفته بود در حادثه تسخیر لانه جاسوسی نقشی نداشته و تنها بعنوان مترجم کار می‌کرده است.

یکی از خبرنگاران، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را به چالش کشید و گفت که حادثه گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکا و تسخیر لانه جاسوسی آمریکا از سال ۱۹۷۹ به طول انجامید و تا سال ۱۹۸۱ ادامه داشت، بنابراین منظور آمریکا از مشارکت ابوطالبی در این حادثه چیست؟

جن ساکی در پاسخ به این خبرنگار گفت: همانطور که همه می‌دانند، افراد به کل این حادثه بعنوان رخدادهای سال ۱۹۷۹ می‌نگرند بنابراین منظور من کل ۴۴۴ روز بحران گروگانگیری است.

در حالیکه خبرنگاران مدام اشاره می‌کردند که ابوطالبی در زمان گروگانگیری یک مترجم بوده است و در این حادثه دخیل نبوده، جن ساکی پاسخ داد: این یک تجربه سوزان برای ۵۲ شهروند آمریکایی که به گروگان گرفته شدند بوده است و به همین دلیل ما نمی‌توانیم (به ابوطالبی) روادید دهیم.
کد N227270

وبگردی