آفتاب

یک عضو بنیاد باران: دولت از ظرفیت اقوام و مذاهب برای حل مشکلات کشور استفاده کند

یک عضو بنیاد باران: دولت از ظرفیت اقوام و مذاهب برای حل مشکلات کشور استفاده کند

یک عضو بنیاد باران گفت: تنوع قومی و مذهبی در کشور ما یک فرصت بسیار خوبی است که اگر از آن استفاده نشود، به تهدید تبدیل می‌شود.

جلال جلالی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با اشاره به وجود تنوع قومیتی و مذهبی در بسیاری از کشورها اظهار کرد: در بسیاری از کشورها این تنوع نه تنها مشکلی درست نکرده بلکه راه حل بسیاری از مشکلات نیز بوده است.

وی در ادامه با بیان اینکه "خداوند انسان‌ها را متنوع آفریده است تا انسان‌ها همدیگر را بشناسند"، تصریح کرد: مساله تنوع قومیتی برای کشور ما تاکنون اثرات منفی زیادی نداشته بلکه بیشتر موجب غنای فرهنگی کشور شده است.

این فعال سیاسی افزود: قومیت‌ها و مصارف مختلف کشور ما ریشه تاریخی دارند و در طول سده‌های گذشته در کشور ایجاد شدند؛ بنابراین نباید با این پدیده ماندگار به صورت سلبی و منفی برخورد کرد و باید قومیت‌ها را در ایران به عنوان یک فرصت به شمار آورد زیرا تنوع قومی و مذهبی سرمایه بزرگی برای کشور است و می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشور داشته باشد.

جلالی‌زاده همچنین با اشاره به حادثه اخیر گروگان‌گیری پنج تن از مرزبانان کشور و نقش مؤثر علمای اهل سنت در پایان دادن به این قضیه، اظهار کرد: در حادثه گروگان‌گیری این تجربه به دست آمد که هرگاه با سازوکارهای مدنی برای حل مشکلات اقدام شود، مشکلات حل شده و خشونت به وجود نمی‌آید.

وی همچنین افزود: حادثه گروگان‌گیری تجربه مهمی برای مسئولان کشور بود. اگر مسئولان همانند این قضیه بسیاری از کارها را به شایستگان بومی و محلی واگذار کنند بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

این عضو بنیاد باران در پایان یادآور شد: امروزه در دنیا مرسوم است که دولت‌ها برای سبک کردن کار خود بسیاری از وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار می‌کنند. کشور ما هم باید از این تجربه استفاده کند و بخشی از وظایف خود را در مناطق مختلف به اقلیت‌های قومی بسپارد و از ظرفیت آنها برای حل مشکلات کشور استفاده کند.

انتهای پیام

کد N226992

وبگردی