آفتاب
مهر گزارش می دهد/

داستان قطار شهری تبریز در ایستگاه ورود پنج واگن /مراسمی برای دیدن رخ زیبای واگن های چینی

داستان قطار شهری تبریز در ایستگاه ورود پنج واگن /مراسمی برای دیدن رخ زیبای واگن های چینی

تبریز – خبرگزاری مهر : پس از وعده های فراوان مسئولان و گذشت 12 سال از خبر افتتاح مترو تبریز سرانجام با ورود اولین سری واگن های متروبه این شهر، ثانیه شماری برای به راه افتادن قطار شهری پس از سال ها آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، امروز پس از ورود واگن‌های مترو، تبریز به باشگاه شهرهای صاحب مترو می پیوندد و به عنوان سومین شهر ایران و صد و نود و یکمین شهر دنیا دارای خطوط حمل و نقل ریلی شهری می‌شود.

شاید داستان مترو تبریز در جای خود یکی از داستان های پرهیجان و دنباله دار بوده است و در طول 12 سال بلاهای زیادی بر سر آن آمده  تا مسئولان را متهم به بدقولی بکند، داستانی که شروع تحریم ها، کمبود بودجه ، توقیف واگن ها در گمرک، همکاری نکردن بانک مرکزی، طلب کمک از مردم برای تامین ارز آزاد و قول های چند ماهه تا چند ساله مسئولان برای افتتاح مترو را در پی داشت.

اما به نظر می رسد با ورود واگن ها به این شهر می توان انتظار پایان این داستان را داشت، هرچند مردم تبریز در طول این چندین سال وعده های زیادی را شنیده اند و شور و شوق 12 سال پیش را برای افتتاح مترو ندارند اما نمی توان دیرکرد در افتتاح آن را عاملی برای بی توجهی مردم به این وسیله دانست و به نظر می رسد مردم همچنان امیدوارانه به فکر افتتاح قطار شهری باشند.

 

 

مراسمی برای رونمایی از واگن های چینی

از چندین روز گذشته  پیامک هایی از سوی شهرداری تبریز به مردم ارسال شده و از آن ها درخواست می شود در مراسم ورود اولین سری واگن های قطار شهری شرکت کنند.

هرچند در این میان برخی شهروندان  بر این باورند که بهتر بود مراسم های این چنینی در هنگام بهره برداری از مترو انجام می شد و ورود واگن های مترو اهمیت آن چنانی ندارند که به خاطر آن مراسمی برگزار کرده و مردم را به حضور در آن دعوت کرد.

اما در این میان شهردار تبریز با بیان اینکه زیرساخت‌ها برای مسیر در نظر گرفته شده و آماده افتتاح است، گفت: موضوع واگن ها، تنها نکته مبهم فرآیند مترو بود که خوشبختانه این نکته نیز در روزهای اخیر حل و فصل شد تا به این ترتیب، شاهد بهره‌برداری هرچه سریع‌تر از این امکانات شهری در تبریز باشیم.

صادق نجفی ادامه داد : ورود این واگن ها به منزله بهره برداری هر چه سریع از مترو است زیرا تمامی تجهیزات و زیر ساخت ها برای راه اندازی قطار شهری فراهم بوده و تنها منتظر ورود واگن ها به شهر بودیم.

وی افزود : اولین سری واگن های مترو تبریز بعد از 22 روز حرکت از بندرعباس وارد شهر تبریز شده و با برگزاری مراسم ورود واگن ها، در روز چهارشنبه این رویداد بزرگ و تاریخی در کلانشهر تبریز گرامی داشته می شود.

نجفی با اشاره به ویژگی های واگن های وارد شده گفت : ناوگان پیش بینی شده برای خط یک قطار شهری تبریز با آرایش پنج واگن، شامل سه واگن موتوردار و دو واگن تریل، با طول کلی حدود 100 متر خواهد بود، ظرفیت حمل مسافر در هر واگن، شامل 214 مسافر است که از این تعداد  172مسافر ایستاده و 42 مسافر نشسته خواهد بود.

وی افزود : همچنین ظرفیت حمل قطار هزار و 70  نفر به ازای پنج نفر در هر متر مربع بوده، هر واگن مجهز به هشت درب است و سکوهای سوار و پیاده شدن مسافران نیز هم طول با قطار ساخته شده است.

کارشناسان شرکت سازنده چینی در راه تبریز

نجفی همچنین از ورود همزمان کارشناسان شرکت سازنده چینی با واگن ها به تبریز خبر داد و گفت : با پیگیری هایی که انجام شده است همزمان با ورود این واگن ها کارشناسان شرکت سازنده چینی نیز وارد شهر تبریز شده و نظارت بر روند کار را بر عهده خواهند گرفت.

وی ادامه داد : اقدامات فنی واگن های قطار شهری هر چه سریعتر انجام خواهد شد تا شهروندان بعد از سالها بالاخره شاهد حرکت قطار شهری در تبریز باشند.

وی تحول در بحث حمل و نقل شهری را الزامی دانست و افزود: با بهره برداری از قطار شهری و ادامه پیگیری ها برای تکمیل خط یک و دیگر مسیرها گره گشایی در مسائل  و مشکلات خواهد شد و موضوع بهره برداری از قطار شهری می بایست از سالهای گذشته مورد توجه قرار می گرفت چرا که اکنون بعنوان نیاز اساسی شهر مطرح است.

پایان چشم انتظاری تبریزی ها برای افتتاح مترو

نائب رییس شورای اسلامی شهر تبریز نیز در این خصوص اظهار داشت : با توجه به وضعیت های تحریمی که علیه کشور به وجود آمده بود و همچنین فشار برخی ها به شرکت های چینی برای عدم تحویل واگن ها  و عدم همکاری بانک مرکزی، ورود این واگن ها امر بسیار خوبی برای مردم شهر به حساب می آید.

سعید محدث ادامه داد : چندین سال بود که مردم تبریز در انتظار راه اندازی قطار شهری بوده و با وعده های بی شماری در این خصوص مواجه بودند اما هم اکنون با اطمینان از ورود واگن ها می توانند منتظر افتتاح مترو باشند.

وی افزود : با ورود دو دستگاه واگن باقیمانده، یک رام قطار مترو تکمیل می‌شود و با پیگیری جدی ظرف هفته های آتی مونتاژ واگن‌ها و تست‌ها انجام خواهد گرفت.

محدث با اشاره به پایان یافتن برخی مشکلات ترافیکی شهر با ورود مترو گفت : با افتتاح فاز اول مترو و به دنبال آن، فاز های بعدی قطار شهری شاهد از بین رفتن برخی مشکلات ترافیکی درون شهری خواهیم بود.

 

 

جزئیات و مشخصات مربوط به فاز اول قطار شهری تبریز

مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز با اشاره به جزئیات و مشخصات مربوط به فاز اول قطار شهری تبریز گفت : خط یک قطار شهری، به طول 17.2 کیلومتر، در سه فاز طراحی شده و شامل 18 ایستگاه و دو پایانه ابتدایی و انتهایی است.

صادق پشمینه آذر با بیان این که هر یک از فازهای سه گانه خط اول قطار شهری، در قالب شش ایستگاه مطالعه و اجرا شده و فاصله ایستگاه ها از یکدیگر طبق استاندارهای جهانی900 متر است، گفت: ایستگاه های ائل گلی، سهند، امام رضا (ع)، خیام، 29 بهمن و استاد شهریار، شش ایستگاه مربوط به فاز نخست خط اول را تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: سایر فازهای قطار شهری با عبور از خیابان امام خمینی (ره) ادامه داشته و از طریق چهارراه محققی به قونقا و از این محل به خیام و در نهایت به شهرک نور ختم می شود.

پشمینه آذر همچنین با بیان این که در خط یک متروی تبریز با توجه به موقعیت جغرافیایی شهر، تنوع مقاطع در اجرای قطار شهری، مشهود است، اضافه کرد: در این راستا، نوع ایستگاه یک همسطح با خیابان، ایستگاه های  دو، سه و چهار به صورت تونل نیمه عمیق، ایستگاه پنج و شش ارتفاعی و ایستگاه هفت شامل تونل عمیق است.

وی اظهار داشت: از مجموع 17.2 کیلومتر خط یک قطار شهری، حدود هشت کیلومتر از مسیر به صورت تونل عمیق طراحی شده حفاری آن در عمق حدود 10 الی 27 متری زمین، با دستگاه حفار  TBM  در دستور کار قرار گرفته شده است.

پشمینه آذر تاکید کرد: با ورود اولین واگن های قطار شهری به تبریز، فاز اول خط یک پس از طی مراحل فنی و انجام تست های لازم، به بهره برداری خواهد رسید.

وی در پایان کاهش مصرف سوخت و صرفه جوئی در منابع انرژی را از جمله مزایای مترو خواند و افزود: توجه به مسائل زیست محیطی با کاستن از حجم شبکه حمل و نقل آلوده کننده، صرفه جویی در هزینه درمان و نظافت ناشی از هرگونه آلودگی و کاهش آمار تصادفات خودروئی شهری و جاده ای حومه از مزایای توسعه قطار شهری است.

------------------------------------------

گزارش : فائزه زنجانی

کد N226972

وبگردی