آفتاب

ترکیه به سهم خواهی شهردار کرد واکنش نشان داد

ترکیه به سهم خواهی شهردار کرد واکنش نشان داد

آنکارا - ایرنا - ˈمحمد شمشکˈ وزیر دارایی ترکیه روز سه شنبه به سخنان خانم ˈگولتن کیشاناکˈ شهردار جدید شهر کردنشین دیاربکر که خواستار هزینه درآمدهای حاصل از انرژی در این شهر شده بود، واکنش نشان داد.

به گزارش ایرنا، شمشک امروز در محل وزارت دارایی ترکیه در پاسخ به سووالی درباره واکنش دولت آنکارا به اظهارات اخیر شهردار دیاربکر گفت: طرح این سخنان اشتباه است. درآمدهای شهرها و استانهای مختلف ترکیه به صورت سرمایه گذاری و خدمات دولتی در همه نقاط کشور توزیع می شود.

سهم خواهی شهردار دیاربکر از درآمدهای انرژی این استان با واکنش های گسترده در محافل سیاسی ترکیه نیز روبرو شده بود.

ˈتانر یلدیزˈ وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: در درون دولت، حق و حقوقی اختصاصی برای منطقه ای مطرح نیست و نخواهد بود.

وی گفت: تاکنون مگر درآمد گردشگر قابل توجه آنتالیا صرفا برای آن شهر اختصاص می یافت و یا درآمد صادرات مناطق صنعتی ترکیه در غرب و یا صادرات محصولات کشاورزی ترکیه در مناطق خاصی هزینه می شد که اکنون چنین چیزی مطرح باشد.

محافل ملی گرای ترکیه نیز به این اظهارات واکنش تند نشان داده و به عنوان در میان گذاشتن نیت کردهای مخالف برای گذر به خودمختاری در مناطق کردنشین ارزیابی کرده اند.

کیشاناک در اظهارات خود توضیح نداده است که درآمد انرژی در منطقه دیاربکر ترکیه چقدر است و شهرداری چه مقدار از این درآمد را می خواهد.

ترکیه تولید نفت بسیار محدودی در مناطق باتمان و نزدیک دیاربکر دارد که تامین کننده حدود یک بیستم نیاز سالانه این کشور نیست. ترکیه نزدیک به تمامی نیاز خود به نفت خام را از خارج وارد می کند.

کیشاناک در انتخابات محلی 30 مارس گذشته به عنوان نامزد حزب صلح و دمکراسی به ریاست شهرداری این شهر کردنشین ترکیه برای یک دوره پنج ساله انتخاب شده است.

خاورم/2011**230 ** 1597
کد N226863

وبگردی