آفتاب

نگرانی هند ازحضور چین در کشمیر

نگرانی هند ازحضور چین در کشمیر

دهلی نو - ایرنا - دولت هند نگرانی خود را از حضور فزاینده چین در کشمیر تحت اداره پاکستان به اطلاع پکن رسانده است.

به گزارش ایرنا، منابع رسانه ای هند روز سه شنبه مطالبی از مذاکرات راهبردی بین دهلی نو و پکن منتشر کردند که در لابلای آنها به این نگرانی اشاره شده است .

خانم ˈسوجاتا سینگˈ معاون وزارت خارجه هند که دیروز در پکن با ˈ لیو ویمین ˈ همتای چینی خود مذاکراتی داشته نگرانی دولتش را در این مورد ابلاغ کرده است.

به گزارش رسانه های هند، در طول ششمین دور گفت و گوهای راهبردی بین دو کشور، نگرانی دهلی نو از برنامه چین برای ایجاد یک کریدور اقتصادی چند میلیارد دلاری در کشمیر تحت اداره پاکستان به اطلاع پکن رسانده شده است.

دولت چین تلاش می کند با ایجاد یک مسیر ارتباطی جدید دسترسی به بندر استراتژیک ˈگوادر ˈ در جنوب غرب پاکستان را سرعت ببخشد.

یکی از قراردادهای مهم امضا شده بین چین و پاکستان ، همکاری برای احداث کریدور اقتصادی مشترکی است که شهر کاشغر در منطقه خود مختار سین کیانگ واقع در شمال غرب چین را به بندر گوادر متصل می کند. این پروژه بزرگ حدود 18 میلیارد دلار هزینه در برخواهد داشت.

درهمین حال روزنامه ˈهندوˈ نیز امروز نوشت که چین در جریان گفت وگوهای راهبردی خواسته دهلی نو را برای گشایش یک کنسولگری در شهر لهاسا مرکز تبت را رد کرده است.

چین تاکید کرده که خواهان افزایش حضور دیپلماتیک در لهاسا نیست. دهلی نو به ˈدالایی لاماˈ رهبر تبعیدی بوداییان تبت اجازه داده که با حضور در خاک هند علیه چین فعالیت سیاسی داشته باشد.

آساق ** 275 **
کد N226778

وبگردی