آفتاب

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: دولت جدید اوکراین باید به اقلیت ها احترام بگذارد

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل: دولت جدید اوکراین باید به اقلیت ها احترام بگذارد

تهران- ایرنا- ˈناوی بیلایˈ کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد روز سه شنبه، خواستار اقدام مقامات دولت جدید اوکراین برای جلوگیری از برانگیختن دشمنی و کینه میان مردم واحترام به حقوق اقلیت ها شد.

به گزارش پایگاه خبریˈالنشرهˈ، بیلای در گزارشی اعلام کرد: دولت جدید اوکراین باید احترام گذاشتن به حقوق اقلیت ها و مشارکت همگان در صحنه سیاسی کشورش را در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

وی افزود: دولت اوکراین باید با اتخاذ تدابیر لازم، اعتمادسازی میان مردم و گروه های مختلف از جمله اقلیت های روسی،دولت را مجددا بازسازی کند و این اطمینان را به مردم بدهد که نگرانی ها و مشکلات آنها را برطرف خواهد کرد.

وی همچنین از دولت اوکراین خواست تا با اطلاع رسانی صحیح و دقیق از مسائل، با تعصب و تندروی در این کشور مبارزه کند.

اوکراین 46 میلیون نفری از اواخر نوامبر سال گذشته میلادی (آذر 1392) به دلیل خودداری ˈویکتور یانوکوویچˈ رییس جمهوری برکنار شده این کشور از امضای توافقنامه تجاری با اتحادیه اروپا، صحنه ناآرامی های گسترده بود.

بحران سیاسی در اوکراین به دنبال تشدید خشونت در اعتراضات مردمی و خروج یانوکوویچ از قدرت وارد مرحله تازه ای شد. استقرار نیروهای نظامی روسیه در منطقه خودمختار شبه جزیره کریمه در جنوب اوکراین تحولات این کشور را در مرکز توجهات بین المللی قرار داد.

در حالی که بیش از 96 درصد از رای دهندگان شبه جزیره کریمه با یک میلیون و 500 هزار نفر جمعیت روس تبار ضمن شرکت در یک همه پرسی (16 مارس/25 اسفند 1392)، به جدایی از اوکراین و پیوستن به روسیه رای دادند، اتحادیه اروپا و آمریکا روسیه را برای حمایت از این اقدام و استقرار نیرو در شبه جزیره کریمه تحریم کردند.

فعالان طرفدار روسیه که برخی از آنان مسلح هستند، از یکشنبه گذشته (17 فروردین/6آوریل) برخی ساختمان های دولتی را در چند شهر شرقی اوکراین از جمله ˈدونتسکˈ و ˈلوهانسکˈ به اشغال خود در آوردند.

مترجمام**9329**1856
کد N226678

وبگردی