آفتاب

حضور اقلیت های قومی سرنوشت انتخابات در مقدونیه را رقم می زند

حضور اقلیت های قومی سرنوشت انتخابات در مقدونیه را رقم می زند

بلگراد-ایرنا- حضور گسترده اقلیت قومی آلبانیایی تباران مقدونیه با جمعیتی حدود 400 هزار نفر که بزرگترین اقلیت قومی در این کشور محسوب می شود در پیروزی دو نامزد انتخاباتی برای احراز مقام ریاست جمهوری سرنوشت ساز است.

به گزارش ایرنا، ˈجورجه ابوانفˈ رییس جمهور کنونی مقدونیه و نامزد جناح حاکم راستگرا و ˈستوو پنداروفسکیˈ رقیب وی از حزب اپوزیسیون سوسیال دمکرات که بیشترین آرا را در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بدست آوردند، در روز 27 آپریل امسال( 7 اردیبهشت) برای احراز مقام ریاست جمهوری به رقابت می پردازند.

بر اساس قوانین انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه،درصورتی که در دور اول انتخابات ریاست جمهوری یکی از نامزدهای انتخاباتی نتوانند از 50 درصد رای مردم برخوردار شود، در آن صورت انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

رییس جمهور کنونی مقدونیه که از طرف ˈومرو -دپمنهˈ حزب حاکم این کشور برای دومین بار متوالی در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده است با کسب 51.65 درصد ارای مردم در دور اول انتخابات، شانس بیشتری دارد که برای دومین بار در مقام ریاست جمهوری انتخاب شود.

از طرف دیگر نامزد حزب اپوزیسیون ˈسوسیال دمکراتˈ که در دور اول انتخابات 35.57درصد آرای مردم را از آن خود کرد به پیروزی در دور دوم انتخابات و احراز مقام ریاست جمهوری امیدوار است، در صورتیکه آلبانیایی تباران این کشور به طور گسترده در انتخابات حضور داشته باشند.

با توجه به اینکه یک چهارم از جمعیت بیش از دومیلیون نفری مقدونیه را آلبانیایی تباران تشکیل می دهد، حضور گسترده آنها در دور دوم انتخابات می تواند تعیین کننده باشد و برگه برنده را از آن نامزد حزب سوسیال دمکرات کند که بزرگترین حزب مخالف دولت در این کشور محسوب می شود.

نامزد حزب ˈومرو - دپمنهˈ نیز امیدوار است با حفظ برتریت خود از دور اول انتخابات بتواند بر رقیب انتخاباتی اش در دور دوم به پیزوی دست یابد و برای بار دوم در مقام ریاست جمهوری برای 5 سال آینده انتخاب شود.

نیکولا گرویوفسکی نخست وزیر مقدونیه و رهبر جناح راستگرا این کشور پس از دور اول انتخابات در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه مردم مقدونیه تفاوت بین احزاب را خوب می شناسند، گفت: اختلاف زیاد آرا در دور اول انتخابات بین نامزد ومرو- دپمنه از ائتلاف حاکم با نامزد حزب مخالف دولت در دور دوم نیز تکرار خواهد شد.

ˈزوران زایو ˈ رهبر سوسیال دمکرات از حزب مخالف دولت نیز در این رابطه در جمع خبرنگاران حاضر شد و ضمن نا امیدی از نتیجه دور اول انتخابات ریاست جمهوری در روز یکشنبه 13 آپریل، ائتلاف حاکم را به ارائه نتیجه انتخابات به نفع خود محکوم کرد.

زایو در این راستا گفت: نتیجه دور اول انتخابات ضربه ای شکننده به دمکراسی در مقدونیه به شمار می رود و نباید اجازه داد که این اقدام شرم آور حزب حاکم در دور دوم انتخابات تکرار شود و رژیم کنونی به پیروزی دست یابد.

ˈایویتسا بوتسفسکیˈ تحلیلگر مقدونیه ای در یک میز گردی با اشاره به اینکه نتیجه انتخابات دور اول ریاست جمهوری انتظار می رفت، گفت: حکومت از موقعیت خود به خوبی استفاده کرد، زیرا که اپوزیسیون سیاست و برنامه واضح و روشنی را در تبلیغات انتخاباتی نشان نداد و حزب سوسیال دمکراتیک به عنوان حزب مخالف دولت موفق به پیاده کردن اصلاحات اساسی در سیاست خود نبود.

وی به اشتباهات سیاست سوسیالیست ها در مقدونیه در دهه نود میلادی در مورد روند خصوصی سازی که زیان زیادی به بودجه کشور وارد شد، اشاره کرد و افزود: مردم مقدونیه آن دوران را فراموش نکرده اند که به چه شکلی پول کشور برای مصارف بیهوده خرج شد.

با توجه به گزارش های مختلف رسانه های خبری در مقدونیه می توان گفت که ائتلاف حاکم از قدرت خود و امتیازات حکومتی از جمله رسانه ای و اقتصادی به خوبی استفاده کرد و توانست که در دور اول رای بیشتر مردم را از آن خود کند.

پس از انتخابات زودهنگام پارلمانی مقدونیه که با دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در 7 اردیبهشت امسال همزمان شده است این احتمال می رود که ائتلاف حاکم یعنی حزب ومرو – دپمنه با ˈاتحادیه دمکرات برای ائتلافˈ که بزرگترین حزب آلبانیایی تبار در این کشور است، دولت آینده را تشکیل دهد.

اتحادیه دمکراتیک برای ائتلاف که از اقلیت های قومی آلبانیایی تبار است و از سال 2011 میلادی در حکومت قرار دارد و تا قبل از انحلال پارلمان با حزب محافظه کار ˈومرو – دپمنهˈ حزب ائتلاف حاکم همکاری داشت، ممکن است که مجددا پس از انتخابات پارلمانی در 27 آپریل امسال با این حزب دولت جدید را تشکیل بدهد، البته اگر در انتخابات زود هنگام پارلمانی اکثریت آرای مطلق را برای تشکیل دولت بدست بیاورد.

حزب اتحاد دمکراتیک برای ائتلاف به رهبری ˈعلی احمتیˈ پس از اینکه پیشنهاد آن برای تغییر قوانین انتخابات ریاست جمهوری از طرف حزب ائتلاف حاکم پذیرفته نشد از حمایت دولت دست برداشت و خواستار انحلال مجلس و برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شد.

پارلمان مقدونیه در پنجم ماه مارس سال جاری میلادی ( 14 اسفند 92) به خاطر برگزاری انتخابات زود هنگام پارلمانی برای 27 آوریل امسال که مصادف با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری می شود، منحل شد.

تحریم دور اول انتخابات ریاست جمهوری از سوی حزب اتحاد دمکراتیک به خاطر مخالفت با حزب ائتلاف حاکم یکی از دلایل مهم پایین بودن درصد مردم در دور اول انتخابات ریاست جمهوری بوده است.

در دور اول انتخابات ریاست جمهوری مقدونیه از یک میلیون و 779 هزار572 شهروند واجد شرایط برای رای دادن، 48.87 درصد از آنها رای دادند.

این احتمال وجود دارد که با شرکت حزب اتحادیه دمکراتیک در انتخابات دور دوم ریاست جمهوری و انتخابات زودهنگام پارلمانی انگیزه ای برای حضور گسترده آلبانیایی تباران در انتخابات باشد.

اقلیت قومی آلبانیایی تباران که بزرگترین اقلیت قومی در مقدونیه به شمار می رود، اکثریت آنها دور اول انتخابات را تحریم کردند.

بنا بر نتیجه سنجش افکار عمومی در مقدونیه، جورجه ایوانوو رئیس جمهور کنونی این کشور که از سال 2009 میلادی در این مقام قرار دارد از محبوبیت بیشتری نسبت به دیگر نامزد برای احراز مقام ریاست جمهوری برخوردار است.

این کشور با داشتن یک چهارم مردم بیکار، مانند دیگر جمهوری های برآمده از یوگسلاوی سابق با معضلات اقتصادی فراوانی مواجه است و تلاش دارد که با عضویت در اتحادیه اروپا بتواند تا حدودی بر روی این مشکل پوشش بگذارد.

مقدونیه از جمهوری های یوگسلاوی سابق به شمار می رود که در سپتامبر 1991 میلادی به استقلال دست یافت.

این کشور با جمعیتی برابر با حدود 2 میلیون و 46 هزار نفر و مساحتی با 25 هزار و 713 کیلومتر مربع در شبه جزیره بالکان و جنوب شرقی اروپا قرار دارد.

اروپام**2061**1547
کد N226594

وبگردی