آفتاب
در مصاحبه با هندلس بلات؛

نعمت زاده: آلمانی ها تعلل کنند رقبای بیشتری در میان شرکت های ایرانی پیدا خواهند کرد

نعمت زاده: آلمانی ها تعلل کنند رقبای بیشتری در میان شرکت های ایرانی پیدا خواهند کرد

برلین - ایرنا - وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با بیان اینکه خودروسازان آلمانی باید از فرصت ایجاد شده برای حضور دوباره در بازار اقتصادی ایران استفاده کنند،گفت: روند تولید خودروهای داخلی در ایران ادامه دارد و شرکت های اروپایی بویژه آلمانی ها هرچه در این زمینه تعلل کنند، رقبای بیشتری در میان شرکت های ایرانی خواهند یافت.

محمد رضا نعمت زاده در حاشیه سفر به برلین برای شرکت در همایش بزرگ اقتصادی ایران و آلمان در گفت و گو با روزنامه اقتصادی هندلس بلات آلمان چاپ روز دوشنبه،با تاکید بر اینکه ما با بازگشت صنایع بزرگ آلمان از جمله زیمنس و دایملر بنز به ایران مشکلی نداریم، گفت: اغلب آنها از ایران رفتند چون می ترسیدند با آمریکا مشکل پیدا کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در صدر یک هیات عالیرتبه اقتصادی در روزهای 17 تا 19 فروردین ماه به برلین سفر کرد و در مدت حضور در پایتخت آلمان ضمن انجام دیدارهای دوجانبه با برخی از شخصیت ها و مدیران اقتصادی این کشور در همایش بزرگ اقتصادی ایران و آلمان با حضور صدها تن از مدیران، روسای شرکت های اقتصادی و همچنین صاحبان صنایع این کشور حضور یافت.

نعمت زاده همچنین در تاریخ 20 فروردین ماه به سفر به شهر هانوفر از نمایشگاه بین المللی صنعت آلمان در این شهر بازدید و برخی از مقام های ایالت نیدرزاکسن از جمله وزیر امور اقتصادی این ایالت ملاقات کرد.

نعمت زاده در مصاحبه با هندلس بلات در پاسخ به سوال خبرنگار این روزنامه اقتصادی درخصوص همکاری های ایران و آلمان در بخش خودرو سازی،با ابراز علاقه به توسعه همکاری های دو کشور گفت: ما علاقمند همکاری در این زمینه هستیم نه تنها در زمینه ساخت خودروهای شخصی بلکه در امر از سرگیری تولید خودروهای باری که تا قبل از تحریم ها انجام می شد نیز علاقمند به همکاری هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در پاسخ به این سوال که در چه زمینه های دیگری علاقمند به توسعه فعالیت شرکت های آلمانی در این کشور هستید،گفت: ما بخصوص می خواهیم پروژه هایی در زمینه های نفت ، گاز، پتروشیمی و نیز معدن و صنایع خولاد و آلومینیم اجرا شوند ضمن اینکه به صنایع آلمان در زمینه های انرژی های تجدید پذیر و تولید برق از نیروی باد و خورشید و نیز فن آوری های مدرن نیز علاقمندیم.

نعمت زاده خاطر نشان کرد: اینها اولویت های ما هستند و در این امور،هم نیازمندی ما وسیع است و هم آلمان از امکانات بالایی برخوردار است، ضمن اینکه علاقمندی به همکاری با ایران در آلمان وجود داشته اما به دلیل تحریم ها امکان صدور هر چیزی وجود نداشت که امیدوارم بعد از این وضع عوض شود.

خبرنگار آلمانی با بیان اینکه شما کارشناس بزرگی در اقتصاد انرژی هستید از نعمت زاده پرسید که ایران در زمینه تامین گاز مورد نیاز اروپا چه نقشی می تواند ایفا کند، که وی در پاسخ گفت: ما می خواهیم در بازار بین المللی گاز در آینده نقش بزرگی ایفا کنیم.

نعمت زاده در پاسخ به این سوال که آیا ایران می خواهد به عنوان تحویل دهنده گاز به اروپا جانشین روسیه شود، گفت: ما نمی خواهیم با روسیه رقابت کنیم اما این را هم می دانیم که نیازمندی به گاز در اروپا مدام بیشتر و بیشتر می شود و ما می خواهیم در عرضه آن سهیم باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: ایران می تواند شریک قابل اعتماد، مطمئن و ماندگار برای اروپا شود زیرا ما ذخایر انرژی و نقشه هایی برای همکاری در اختیار داریم.

نعمت زاده خاطرنشان کرد: در این زمینه نقشه های مشخصی برای صدور گاز به اسپانیا تنظیم شده بود که به خاطر تحریم های ناعادلانه غرب اجرا نشد اما اکنون امیدواریم که با تغییر فضا و شرایط، قرار دادهایی با موسسات اروپایی برای تامین بخشی از نیازمندی آنها به گاز منعقد شود.

وی با بیان اینکه اروپایی ها باید به ما بگویند در کجا چه نیازی به گاز دارند،اظهار داشت: نخستین طرح های اجرایی مربوط به ساخت خط لوله به اروپا تهیه شده اند و با سوئیس نیز حتی قرار داد و یک یادداشت تفاهم در این زمینه نیز منعقد شده بود.

نعمت زاده تصریح کرد: روی ایران می توان به عنوان یک مرکز قابل اعتماد سرمایه گذاری برای ساخت تاسیسات مشترک تولید نفت کشورهای حوزه خلیج فارس حساب کرد.

این روزنامه آلمانی در ابتدای مطلب خود با اشاره به برگزاری همایش اقتصادی ایران و آلمان در برلین،نوشت: صاحبان شرکت های مشهور متوسط و نمایندگان مجتمع های بزرگ آلمانی در لابی یک هتل 5 ستاره در برلین جمع شدند تا راه های از سرگیری روابط اقتصادی و تجاری با ایران را درحضور وزیر صنعت ، تجارت و معدن این کشور بررسی کنند.

هندلس بلات در گزارش خود همچنین تاکید کرده است: اقتصاد آلمان در این همایش اقتصادی نشان داد که به طور جدی به فعالیت تازه ای در ایران می اندیشد.

این روزنامه آلمانی در همین رابطه به نقل از محمد رضا نعمت زاده نوشت: به نظر می رسد که علاقمندی اقتصاد آلمان به احیای فعالیت در ایران زیاد باشد، نخستین گفت و گو هادر این زمینه انجام شده و برخی از شرکت های آلمانی تمایل خود را برای حضور دوباره در اقتصاد ایران به صورت رسمی اعلام کرده اند.

اروپام** 1701**1856
کد N226473

وبگردی