آفتاب

عماد افروغ:اقتصاد نفتی شرم‌آور است

عماد افروغ:اقتصاد نفتی شرم‌آور است

یک استاد جامعه‌شناسی گفت: جنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی پیروز شد، اما اگر مانند مدیریت حال حاضر پیش می‌رفت انقلاب اسلامی هیچ‌گاه پیروز نمی‌شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، عماد افروغ صبح امروز 26 فروردین ماه در همایش کشوری اقتصاد مقاومتی در مسیر پیشرفت درون‌زا که در محل دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد با اشاره به نامگذاری سال جدید توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: شعارهایی که بعد از انقلاب مطرح شدند یا کاربردی نبودند یا جامع و یا به صورت مقطعی با آنان برخورد می‌شد. شعار امسال نباید در محدوده همین سال تفسیر شود و اگر این کار را بکنیم به شعار سال خیانت کردیم، این مسئله باید در یک برهه طولانی جایگزین برخی از مسائل دیگر شود.

وی با بیان این‌که «مصلحت‌اندیشی و عشق به رهبر توان نقد منصفانه را از برخی گرفته است»، اظهار کرد: برخی از دوستان اشاره‌ و نقدهایی نسبت به مسائل اقتصادی و شعار امسال مطرح می‌کنند و باعث می‌شود که آن‌ها جرات نکنند نقد خود را مطرح کنند.

افروغ با اشاره به اهمیت قاعده‌مندی در مسائل کشور اعم از سیاست، اقتصاد و فرهنگ اظهار کرد: قاعده‌گرایی افتخار مذهب ماست، اما در حال حاضر توجه لازم به آن نمی‌شود و انواع و اقسام نگاه‌های عامل‌گرایانه و فردگرایانه را به نظام داریم، اگر قاعده در بخش‌های مختلف کشور حاکم باشد و نهادهای نظارتی نقش خود را به درستی ایفا کنند؛ چرا ما باید با تغییر هر رئیس جمهور نگران باشیم.

وی با بیان اینکه مگر رئیس جمهور گذشته اختیارات بیش از حد نداشت، تصریح کرد: چرا برخی می‌توانند خلاف قاعده عمل کنند و قانون مصوب را کنار بگذارند.

این فعال سیاسی ادامه داد: وقتی صاحبان قدرت نمی‌خواهند یک مساله مطرح شود ابتدا از دستور عمومی، سپس تصویب و در نهایت از اجرای آن جلوگیری می‌کنند.

افروغ در خصوص نقش فرهنگ در شعار امسال سال اظهار کرد: فرهنگ به قاعده و اصل است و اکنون مشکل ما این است که نمی‌دانیم قاعده چیست و این قاعده تبیین و عملیاتی نمی‌شود قواعد اجتماعی، فرهنگی و حکومتی ، تغییر صحیح و قاعده‌گرایانه نشده است و به همین جهت در اداره امور دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: از بالا تا پایین نگاه‌ها غیر قاعده‌گرایانه و عامل‌گرایانه است و به ساختار گرایی توجه‌ای نشده است.

وی در خصوص نقش علما در بحث‌های نظارتی گفت: علما نقش نظارتی خود را فراموش کرده‌اند و فقط به تصدی‌گری خود می‌اندیشند، در حال حاضر چند درصد کشور فکری اداره می‌شود.

افروغ خطاب به دانشجویان گفت: باید مدیریت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی شما روبه رشد شود و اگر غیر از این باشد پس از سه سال دوباره به عقب بر می‌گردیم، اگر مدیریت اقتصادی حال حاضر بوی مدیریت بعد از جنگ را بدهد یعنی شما پیشرفت نکردید، در حال حاضر روزمرگی بر وضعیت ما حاکم شده و فقط سعی داریم خود را خوب مطرح کنیم، چرا نباید قبول کنیم که در بخش‌هایی نقص وجود دارد تا بتوانیم آن نقص‌ها را رفع کنیم، اگر همیشه وانمود کنیم همه چیز خوب است هیچ گاه پیشرفت نمی‌کنیم.

افروغ ادامه داد: منطق امام یک منطق دیالتیک بوده و یکی از ویژگی‌های این منطق روبه رشد بودن آن است، تمام مسائلی که ایشان مطرح کردند اعم از مردم سالاری دینی، ارتباط دین با دنیا، فرد با جامعه، اخلاق با سیاست و ... ترجمه یک تفکر دیالتیک است و یکی از ویژگی‌ این تفکر آینده‌نگری است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید سیاست زده و اقتصاد زده باشیم، اما بیشتر رفتارهای ما مربوط به گذشته است و تمام کارهای خود را به اسم انقلاب دفاع می‌کنیم.

وی در خصوص رمز پیروزی در انقلاب اسلامی عنوان کرد: تاریخ پیدایش انقلاب ریشه در هویت تاریخی و فرهنگی ایران دارد، چرا که اگر ایرانیان سابقه یکتا پرستی نداشتند هیچ وقت انقلاب را نمی‌پذیرفتند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: زمانی که رژیم شاهنشاهی با حاکمیت سرمایه‌داری شروع به کشف حجاب و تغییر در هویت مردم کرد، طغیان ملی و ظهور انقلاب را شاهد بودیم و اگر شاه دست در لانه هویت مردم ایران نمی‌کرد شاید هنوز باید تحملش می‌کردیم.

وی ادامه داد: جنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی پیروزی شد و این چیزی جز توجه به هویت فرهنگی و مذهبی مردم نبود، جنگ متمرکز اداره نشد، بلکه با مشارکت مردم و آمایش سرزمین دست نیاز واقعی به سوی همه دراز شد و این به معنای عزم ملی و مدیریت جهادی است.

افروغ افزود: علاوه بر آن ظرف لازم نیز برای مشارکت مردم در زمان جنگ مهیا بود، اما الان این ظرفیت لازم را نداریم و تا زمانی که این ظرف همانند قبل از انقلاب باشد، مدیریت جهادی و عزم ملی در حد شعار باقی خواهد ماند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: باید به استان‌ها اختیارات لازم را بدهیم، اما درحال حاضر یک نظام متمرکز از زمان پهلوی به ما ارث رسیده و بعد از انقلاب در این زمینه هیچ چیز تغییر نکرده و ما تنها شاهد یک شهر متروپل، چند کلانشهر و شهرستان‌های محروم هستیم.

وی در خصوص نوسازی فرهنگی که در گذشته مطرح بود، گفت: خیلی نگرانم که بعد از جنگ شاهد ظهور الگوی نوسازی فرهنگی باشیم و همان نقدی که در آن سال‌ها کردم دوباره مطرح خواهم کرد، توجه بیش از حد به فرم و قالب خاص الگوی نوسازی را دوباره مطرح می‌کنم، من نگرانم که مدل فرهنگی الگو دوباره مطرح شود و این تصور غلط که مردم ایران عقب مانده هستند و فرهنگ ایران باید عوض شود دوباره مطرح گردد.

این فعال سیاسی در خصوص رابطه فرهنگ و اقتصاد اظهار کرد: یا باید فرهنگ را دگرگون کرد تا با اقتصاد همخوانی داشته باشد، یا اقتصادی مبتنی بر فرهنگ تعریف کنیم، کلیت فرهنگ در توسعه نباید کنار گذاشته شود و تحقق شعار امسال بدون توجه به فرهنگ محقق نخواهد شد.

افروغ در خصوص جایگاه فرهنگ در انقلاب اسلامی افزود: فرهنگ در پیدایش انقلاب اسلامی نقش موثری داشت به طوری که گفته می‌شود انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی، ‌ارزشی و اخلاقی بود اما در حال حاضر در انقلابی بودن ما شک است، چون آن زمان وجه تمایز انقلاب ما اخلاق مداری و مذهب بود ضمن اینکه به آزادی و عدالت توجه داشتیم، اما آن اخلاق مداری اکنون دیده نمی‌شود و اگر اخلاق نباشد نمی‌توان بین آزادی و عدالت جنگ کرد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: چنانچه بخواهیم عزم ملی را در اقتصاد مقاومتی ایجاد کنیم باید بستر لازم برای مشارکت مردم فراهم شود.

وی ادامه داد: اینکه ما بگوییم اقتصاد وسیله است به معنای تهی بودن اقتصاد نیست، بلکه ما باید مردم را به یک سطح امکان برخوردار کنیم تا فرصتی برای مباحث فرهنگی و اقتصادی مطرح شود.

وی با اظهار تاسف از اقتصاد نفتی کشور عنوان کرد: اقتصاد نفتی شرم‌آور است، اما ما همچنان از آن فاصله نگرفتیم و در این خصوص به یک طرح فراگیری نیاز است در غیر این صورت نظام دچار آفت خواهد شد.

این استاد دانشگاه خطاب به دانشجویان حاضر عنوان کرد: باید پیشنهادات مطرح شود، چرا جسارت نمی‌کنید رابطه مرکزی پیرامون نسل جوان مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد.

افروغ عنوان کرد: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به رغم اینکه بسیار خوب است بار نفتی پررنگی داشته و در نقش سازو کارها، رنگ‌ها و موانع موجود در منابع جایگزین، توجه لازم نشده بود.

افروغ افزود: دین می‌تواند در توسعه کشور نقش مهمی ایفا کند و این جامعه دینی باید با منابع دینی اداره شود، در حال حاضر خمس یک منبع مالی، دینی و شیعی است اما در حال حاضر در توسعه کشور از آن استفاده نمی‌شود. من پیشنهاد می‌کنم اصل پول خمس به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های عمرانی کشور اختصاص یابد و سود آن در امور دینی آموزشی و تربیتی صرف شود.

وی ادامه داد: از محل منابع دینی هم کارگاه تولیدی و .. تاسیس می‌شود و به توسعه کشور کمک خواهد شد و هم سود پول صرف مسائل دینی خواهد شد.

افروغ اظهار کرد: جامعه ما دینی است، انقلاب دینی کرده و باید به مسائل مختلف دینی پاسخ بدهد که این امر در حال حاضر آنچنان که باید محقق نمی‌شود.

این استاد دانشگاه در خصوص هدفمندی یارانه‌ها گفت: در این فاز از هدفمندی یارانه‌ها اعلام شد عده‌ای که به این مبلغ نیاز ندارند عقب‌نشینی کنند، هدفمندی یارانه‌ها برای پر کردن شکاف طبقاتی اجرا شد که در فاز قبل این اتفاق موفق نگردید.

افروغ گفت: بحث مدیریت جهادی که در شعار امسال مطرح شده با مصرف گرایی قابل جمع نیست، این بحث به تئوری کار شبانه‌روزی و قناعت احتیاج دارد و این مصرف گرایی که از مسئولین شروع شده و به مردم رسیده با مدیریت جهادی جمع نمی‌شود.

وی با اشاره به این‌که در دفاع مقدس مدیریت و الگوی مدیریتی عاطفی بود، اظهار کرد: زمان جنگ حفظ یک وجب خاک نیز اهمیت داشت اما امروزه نیز این امر در سازندگی اهمیت لازم را ندارد.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: در این مملکت عمل جایگاهی ندارد و یک عده با حرف پیش می‌روند و منافع کسب می‌کنند، امروز برخلاف قبل از انقلاب در پس حرف‌ها عملی وجود ندارد، فساد موجود کشور نفتی است و این فساد نفتی بر رانت اطلاعاتی در مرکز اتفاق می‌افتد هیچ فساد کلانی در کشور اتفاق نمی‌افتد مگر این که پای دولت و نفت در آن باشد.

انتهای پیام

کد N226283

وبگردی