آفتاب
اعرافی:

طلاب حوزه بر نهادینه‌سازی هویت اخلاقی اهتمام ورزند

طلاب حوزه بر نهادینه‌سازی هویت اخلاقی اهتمام ورزند

رئیس جامعة‌المصطفی العالمیه با بیان این‌که «مسیر تحقق عبودیت، عبادت الهی است» گفت: دانش حوزوی و نهادینه‌سازی هویت اخلاقی و معنوی مورد توجه جدی و اهتمام طلاب حوزه باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در جمع طلاب و دانش‌پژوهان موسسه زبان و فرهنگ‌شناسی، در سخنانی به تبیین اصول و شاخصه‌های عبادت و بندگی خدا پرداخت و گفت: حقیقت وجودی زمانی در مسیر الهی قرار می‌گیرد که وجود انسان عابدانه باشد.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با بیان این‌که «مسیر تحقق عبودیت عبادت الهی است» تصریح کرد: عبودیت از مسیر عبادت تحقق می‌یابد و به وسیله آن عبودیت محقق می‌شود و در حقیقت عبادت است که ما را به روح عبودیت می‌رساند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در تشریح اصول و ضوابط عبادت تمام عیار، نخستین اصل را معرفت، بصیرت، آگاهی و یقین دانست و بیان کرد: درجات معرفت و یقین در درجات عبادات موثر است.

وی با تقسیم معرفت به سه بخش اظهار کرد: معرفت به سه گروه تقسیم پذیر است که می‌توان معرفت‌الله، معرفت نفس یا همان خودشناسی و معرفت عبادت و آداب آن را از اقسام معرفت دانست.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه دومین اصل از اصول عبادت را اخلاص و پاکسازی انگیزه‌ها دانست و خاطرنشان کرد: یکی از سخت‌ترین کارها پاکسازی انگیزه‌ها و اخلاص در امور و انجام کارها برای خداست.

وی سومین اصل از اصول عبادت را نشاط دانست و گفت: نشاط و ابتهاج در عبادت یکی از اصول مهم است که نشان از شیرینی در کام عبادت کننده و لذت بردن از ارتباط با خدا دارد.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مداومت و استمرار بر عبادت را نیز از دیگر عوامل دانست و تصریح کرد: گاهی مداومت و استمرار بر اموری از انجام آن امر مهمتر و دارای اثر بیشتر است.

اعرافی با اشاره به رعایت سلسله مراتب عبادت‌ها گفت: رعایت اولویت‌ها و سلسله مراتب عبادت اصل مهم دیگری است و این گونه نباشد که مشغولیت انسان به عبادات مستحب، وی را از انجام عبادات واجب باز دارد.

وی آخرین اصل را سخت بودن اعمال عبادی برشمرد و تصریح کرد: سخت بودن عمل بر درجات آن عمل در کنار عوامل دیگر موثر است.

انتهای پیام

کد N226024

وبگردی