آفتاب

لاوروف ابتکار عمل نخست‌وزیر موقت اوکراین را مثبت خواند

لاوروف ابتکار عمل نخست‌وزیر موقت اوکراین را مثبت خواند

وزیر امور خارجه روسیه پس از گفت‌وگو با همتای چینی خود که امروز (سه‌شنبه) در پکن چین صورت گرفت، گفت: اقدام پیشنهادی نخست وزیر موقت اوکراین برای مذاکره با مناطق جنوب شرقی این کشور یک گام مثبت محسوب می‌شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از صدای روسیه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پس از گفت‌وگو با وانگ یی، همتای چینی‌اش در پکن در یک کنفرانس خبری گفت: این طرح ابتکاری برای مذاکره با مقامات در مناطق جنوب شرق اوکراین با سفر اخیر آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت اوکراین به این مناطق و اظهارنظر اخیر مقام‌های کی‌یف در آماده بودن برای دعوت از نمایندگان از این مناطق به منظور انجام اصلاحاتی براساس قانون اساسی و از میان برداشتن تمامی مشکلات و نگرانی‌ها که خواسته قانونی ساکنان در مناطق جنوب شرق اوکراین از طریق مذاکرات است، ارتباط دارد.

وی با اعلام اینکه این اقدام گامی مثبت محسوب می‌شود، افزود: البته استفاده از زور برای اوضاع کنونی برای جنوب شرق اوکراین غیرقابل قبول است چرا که باعث بدتر شدن شرایط می‌شود. آغاز اقدامی براساس ایجاد اصلاحات بر مبنای قانون اساسی مورد قبول تمامی ساکنان مناطق جنوب شرق اوکراین است و باید راهکاری اساسی برای حل مساله موجود در اوکراین در نظر گرفته شود.

خبرگزاری ایتارتاس نیز گزارش داد: لاوروف در جریان این کنفرانس اعلام کرد: گروه فعال مقابله با تروریسم یک مولفه مهم در مذاکرات امنیتی میان مسکو و پکن محسوب می‌شود. این گروه دست کم هر سال یکبار نشستی برگزار می‌کند و نشست آتی آن قرار است در چین و در نیمه دوم سال جاری میلادی برگزار شود.

وی افزود: دستور کار این نشست شامل موضوعاتی درباره مقابله با تروریسم تولید و فروش غیرقانونی مواد مخدر، جرایم بین المللی سازمان یافته، پولشویی و مسائل مرتبط با تضمین امنیت و اطلاعات بین‌المللی است.

وزیر خارجه روسیه به این مساله اشاره کرد که سازمان همکاری شانگهای دستور کاری را قرار است با وزرای دفاع کشورهای عضو درباره تقویت همکاری‌ها برای مقابله با تهدیدهای تروریستی تدوین کند. مانورهای ماموریت سال 2014 قرار است در سال جاری میلادی در چین برگزار شود.

لاوروف همچنین در مصاحبه اختصاصی با روزنامه چاینا دیلی، به این مساله اشاره کرد که مسکو و پکن به دنبال ایجاد یک جهان چند قطبی بسیار دموکراتیک با همکاری سازمان ملل و براساس قوانین بین‌الملی هستند که بدین ترتیب توازن جدید قدرت در جهان برقرار شود.

وی افزود: کشورهای ما مدافع جهانی متمرکز و دموکرات بر مبنای اولویت‌های بنیادین قانون بین‌الملل و نقش مرکزی و هماهنگ کننده سازمان ملل هستند.

وزیر خارجه روسیه به این مساله اشاره کرد که همکاری میان مسکو و پکن در صحنه جهانی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همکاری دو جانبه بین این دو کشور حائز اهمیت محسوب می‌شود.

هم اکنون دو کشور همسایه باید به قوانین و مسائل بین المللی توجه کنند و احترام بگذارند و موقعیت‌های آتی خود را هماهنگ کنند. ما از اقدامات و موضع پکن در قبال مساله اوکراین استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N225937

وبگردی