آفتاب

لاوروف همکاریهای مسکو و پکن را بی سابقه خواند/ مذاکرات وزرای خارجه چین و آلمان درباره ایران و اوکراین

لاوروف همکاریهای مسکو و پکن را بی سابقه خواند/ مذاکرات وزرای خارجه چین و آلمان درباره ایران و اوکراین

بی سابقه خواندن همکاریهای استراتژیک مسکو و پکن از زبان لاوروف و مذاکرات وزرای خارجه چین و آلمان درباره ایران و اوکراین از جمله تحولات چین به شمار می رود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ریانوستی، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه که به پکن سفر کرده است، در گفتگو با چاینا دیلی همکاریهای جامع و استراتژیک میان روسیه و چین را بی سابقه خواند که برای روسیه و بهبود نقش بین‌ المللی این کشور موثر بوده است.

لاوروف که قرار است در این سفر با شی جین پینگ رئیس جمهوری و  وانگ ایی وزیر امور خارجه چین دیدار کند، پیش از ترک مسکو به مقصد پکن با اشاره به اهمیت راهبردی روابط روسیه و چین به همکاریهای دو کشور در زمینه مسائل منطقه و جامعه بین الملل اشاره کرد و خواستار گسترش همکاریهای مسکو و پکن شد.

لاوروف که برای فراهم کردن مقدمات سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و همچنین برگزاری رزمایش مشترک با چین به پکن سفر کرده است، از موضع چین در قبال اوکراین قدردانی کرد.

شینهوا نیز گزارش داد که وانگ یی وزیر خارجه چین در دیدار با فرانک والتر اشتاین‌ مایر همتای آلمانی در پکن که در پی سفر رئیس جمهوری چین به آلمان انجام می شود، علاوه بر گفتگو درباره روابط دوجانبه و مسائل بین المللی از جمله ایران و اوکراین راهکار سیاسی را بهترین روش برای حل بحران کریمه توصیف کرد.

وزیر خارجه چین در ادامه ضمن استقبال از تلاش آمریکا، روسیه، اوکراین و اتحادیه اروپا برای حل بحران کریمه بر لزوم حل بحران در این کشور به شیوه ای مسالمت آمیز تاکید کرد.

وزیر خارجه آلمان نیز به نوبه خود با تاکید بر لزوم گسترش همکاریهای اقتصادی میان دو کشور گفت حاضریم تجربیات خود را در زمینه اصلاحات اقتصادی و اجتماعی در اختیار چین قرار دهیم.

کد N225738

وبگردی