آفتاب
در گفتگو با مهر عنوان شد؛

نوع نگاه نامزدهای انتخابات هند نسبت به ایران/ حزب حاکم سنتاً روابط بهتری با ایران دارد

نوع نگاه نامزدهای انتخابات هند نسبت به ایران/ حزب حاکم سنتاً روابط بهتری با ایران دارد

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرگزاری مهر ضمن تشریح نوع مناسبات نامزدهای هندی در قبال ایران، پاکستان و چین تاکید کرد سیاست های حزب حاکم در داخل منطقه و جامعه بین الملل موفق بوده است.

پیرمحمد ملازهی کارشناس مسائل شبه قاره در گفتگو با خبرنگار مهر و در پاسخ به این پرسش که "شانس حزب حاکم کنگره برای پیروزی در انتخابات تاچه حد است؟" گفت: رقابت اصلی در انتخابات میان حزب حاکم کنگره و بهاراتیا جاناتا است.

وی افزود: احزاب بسیاری در هندوستان هستند و قطعی نمی توان گفت که در آینده چه اتفاقی می افتد اما حزب بهاراتیا جاناتا می تواند با گروههای دیگر و احزاب منطقه ای ائتلاف کند و پیروز انتخابات شود.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: فضای حاکم در هند به گونه ای است که نمی توان پیش بینی کرد کدام حزب پیروز انتخابات است زیرا حزب کنگره نیز می تواند با بقیه احزاب ائتلاف کرده و موقعیت خود را بهبود بخشد.

پیرمحمد ملازهی تاکید کرد: مانموهان سینگ نخست وزیر هند، اقتصاد این کشور را به سطح پیشرفته رسانده که در منطقه و جامعه بین الملل از اعتبار بالایی برخورد است و اگرچه اقتصاد عامل مهم در انتخابات بوده اما آنچنان در پیروزی حزب حاکم تاثیرگذار نیست.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: نارندرا مودی از حزب مخالف اصلی بهاراتیا جاناتا فردی بسیار افراطی و ناسیونالیست بوده و سیاست هایی را اعلام کرده که ممکن است توجه اکثریت مردم هند را به خود جلب کند.

وی افزود: نارندرا مودی معتقد است که هندوستان کشور هندوها است و مسلمانان باید از سال 1947 به پاکستان می رفتند و دیدگاه بسیتر منفی نسبت به مسلمانان دارد و به همین خاطر اکثریت مسلمانان به حزب کنگره رای می دهند.

پیرمحمد ملازهی گفت: با وجود نارضایتی ها از حزب کنگره، حزب حاکم در عین حال طرفداران خاص خود را دارد و از طرفی گزارشها درباره فساد دولتمردان حزب حاکم نمی تواند به تنهایی عامل پیروزی مودی باشد.

وی تاکید کرد: با وجود آنکه حزب بهاراتیا جاناتا امیدوار به پیروزی در انتخابات است، سیاست های حزب کنگره در عین حال در داخل منطقه و بین الملل موفق تر بوده و توانسته آرای بسیاری از هندی ها را از آن خود کند.

[span]دهلی نو برای تجارت با کابل احتیاج به یک راه زمینی دارد و به دلیل تنش ها با پاکستان هند در چابهار سرمایه گذاری کرده و با مقامات ایرانی در این باره رایزنی کرده است

پیرمحمد ملازهی در پاسخ به این پرسش که "آیا تفاوت اساسی در خصوص نوع مناسبات با ایران میان دو جریان اصلی و رقیب در انتخابات وجود دارد و آیا اساسا سیاست خارجی هند در قبال ایران با انتخاب رقیب حزب کنگره تغییری خواهد کرد یا خیر؟" گفت: با توجه به آنکه ایران یک کشور اسلامی است، حزب کنگره به شکل سنتی با ایران بهتر بوده اما واقعیت این است که سیاست کلی هندوستان بر اساس منافع این کشور است.

وی افزود: تمام احزاب در راستای منافع کشورشان حرکت می کنند و اینگونه نیست که حزب مخالف اگر روی کار بیاید سیاست های کلی نظام این کشور را تغییر می دهد.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: هندوستان با توجه به عامل پاکستان ارتباط خود را با ایران نزدیک نگاه داشته و به خصوص در دستیابی به چابهار جدی تر شده است.

وی افزود: دهلی نو برای تجارت با کابل احتیاج به یک راه زمینی دارد و به دلیل تنش ها با پاکستان هند در چابهار سرمایه گذاری کرده و با مقامات ایرانی در این باره رایزنی کرده است.

پیرمحمد ملازهی در رابطه با آینده روابط دهلی نو و اسلام آباد در صورت روی کار آمدن حزب مخالف گفت: احتمال تجدید نظر در روابط دهلی نو و اسلام آباد در صورت روی کار آمدن حزب مخالف وجود دارد اما در رابطه با چین اینطور نیست و دهلی نو نیازمند مناسبات اقتصادی با پکن است و هر دو کشور تمایل به حل اختلافات مرزی به صورت مسالمت آمیز دارند.

این کارشناس مسائل شبه قاره گفت: در صورت مخدوش شدن روابط دهلی نو و پکن، آمریکا از فرصت استفاده کرده و به هند نزدیک شده که به زیان چین تمام می شود. حزب بهاراتیا جاناتا شاید تا حد کمی در سیاست های خود در قبال پکن تجدید نظر کند اما در قضیه پاکستان به طور کلی متفاوت عمل می کند.

انتخابات شانزدهمین دوره مجلس عوام هند (لوک سابا) که از آن به عنوان انتخابات سرنوشت ساز مجلس عوام یاد می شود، تحت تدابیر شدید امنیتی در شهرهای بزرگ این کشور برگزار شده و شمار رای دهندگان پنج برابر اولین انتخابات لوک سابا در 60 سال گذشته معرفی شده است.

انتخابات 9 مرحله ای هند تا روز 12 مه یعنی شش هفته ادامه دارد و نتایج آن در روز 16 مه اعلام می شود. 814 میلیون هندی واجد شرایط رای دادن هستند و در انتخاباتی شرکت می کنند که گزارشها درباره فساد مقامات دولتی و نرخ بالای تورم بر نتایج آن سایه افکنده است.

در جریان این انتخابات که پرهزینه ترین انتخابات در جهان پس از انتخابات سال 2012 آمریکا معرفی شده است، شانزدهمین پارلمان جدید در پی اعلام نتایج و پایان فعالیت پانزدهمین دوره "لوک سبها" در 31 می تشکیل می شود.

کمیسیون انتخابات هند هزینه انتخابات هند را 35 میلیارد روپیه اعلام کرده که پس از انتخابات دوره قبلی آمریکا که هفت میلیارد دلار هزینه در برداشته، پرهزینه ترین انتخابات در جهان معرفی شده است.

در این میان برای اولین بار گزینه هیچکدام در برگه های رای دیده می شوند و مردم می توانند بدون آنکه به نامزدی رای بدهند، در انتخابات شرکت کنند. از سوی دیگر کمیسیون انتخاباتی با هدف رفاه حال واجدان شرایط بیش از یک میلیون ماشین شمارش آرا را در 828 هزار ایستگاه رای گیری قرار داده تا رای دهندگان مجبور نباشند برای انداختن رای خود بیش از دو کلیومتر را طی کنند.

.....................................

گفتگو از معصومه زارع

کد N225511

وبگردی