آفتاب

حقوق بشر سازمان ملل خواستار پایان شکنجه در درگیریهای سوریه شد

حقوق بشر سازمان ملل خواستار پایان شکنجه در درگیریهای سوریه شد

نیویورک- ایرنا- کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل با اشاره به رواج شکنجه درجریان جنگ های داخلی سوریه،از طرف های درگیر در سوریه خواست هرچه سریع تر به شکنجه بازداشت شدگان پایان دهند.

به گزارش ایرنا، ˈناوی پیلایˈروزگذشته (دوشنبه) با انتشار گزارشی تاکید کرد اگر استفاده از شکنجه در دوران جنگ به شکل سیستماتیک و گسترده انجام شود، در زمره جرائم جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می شود.

وی از همه طرف ها خواست به استفاده از شکنجه و بدرفتاری با زندانیان خاتمه دهند و این زندانیان را که بازداشت آنها با موازین بین المللی مغایرت دارد هر چه سریع تر آزاد کنند.

پیلای همچنین اظهار داشت:ˈگزارش مذکور براساس گفت وگوهایی است که مسئولین و حقوق دانان این کمیته با زندانیان بازداشتگاه های دولتی و بازداشتگاه های نیروهای مخالف دولت انجام داده اندˈ.

در این گزارش آمده است: ˈبازداشت شدگان در بدو ورود طی مراسمی که به ˈضیافت ورودˈ موسوم شده، ساعت ها مورد ضرب و شتم و تحقیر مامورین بازداشتگاه ها قرار می گیرندˈ.

ˈبسیاری از این بازداشت شدگان وکلا، دانشجویان و یا کارکنان موسسات درمانی و نهادهای کمک رسانی هستند و برخی از آنها فقط به این دلیل در ز ندان ها بسر می برند که در زمان نامناسب و در محل نامناسبی حضور داشته اندˈ.

بر اساس این گزارش، کمیسرعالی حقوق بشر با استناد به شهادت برخی از قربانیان شکنجه ها گفته است شمار زیادی از این بازداشت شدگان، کنشگران سوری هستند که بدلیل تحقیق و بررسی در مورد نقض حقوق بشر درسوریه به حمایت از دولت سوریه متهم شده و در بازداشت نیروهای شورشی بسر می برند.

وی تاکید کرده است: جان افرادی که به این دلایل در بازداشتگاه های مخالفان بسر می برند، بیش از سایر بازداشت شدگان درخطر است.

اروپام 2253 **1908**1485**
کد N225504

وبگردی