آفتاب

آتش سوزی شیلی 15 کشته و 500 مجروح برجای گذاشت

آتش سوزی شیلی 15 کشته و 500 مجروح برجای گذاشت

تهران- ایرنا- آتش سوزی سه روزه در والپارسو شیلی دست کم 15 کشته و 500 مجروح برجای گذاشت در حالی که دو هزار و 500 باب منزل مسکونی نیز بر اثر شعله ها تخریب شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حالی که شهر بندری ˈوالپارسوˈ شیلی هنوز در تسخیر شعله های آتش است، پنج هزار نیروی آتش نشان، پلیس، اعضای نیروهای مسلح، دریانوردان، کارکنان خدمات اجتماعی و جنگلبانان، برای اطفای حریق در این شهر گرد هم آمده اند.

چند فروند بالگرد و هواپیما با پراکندن آب روی خانه های خرابه مناطق فقیرنشین حوالی والپارسو سعی در خاموش کردن آتش شامگاه دوشنبه داشتند. آتش سوزی در این شهر از روز شنبه در منطقه جنگلی والپارسو آغاز شد و به دلیل وزش باد از سوی اقیانوس به سرعت به سوی مناطق پیرامونی این شهر گسترش یافت.

ˈخولیو لیواˈ افسر نیروی دریایی شیلی گفت: شمار تلفات آتش سوزی به 15 تن رسیده است، همچنین 500 نفر نیز بیشتر به دلیل استنشاق دود ناشی از آتش در بیمارستان بستری شده اند.

بر اساس این گزارش، تاکنون 11 هزار نفر به دلیل تخریب دو هزار و 500 باب منزل مسکونی آواره شده اند، تعدادی از دریابانان آماده تخلیه 700 خانوار دیگر در صورت تغییر مسیر باد هستند.

ˈمیشل باشلهˈ رییس جمهوری شیلی گفت: ما با بدترین آلودگی هوا روبرو هستیم که به دلیل آتش سوزی روی داده و شعله های آتش تا حدی گسترش یافته که پیش از این بی سابقه بوده است.

آژانس محافظت از جنگل ها در شیلی پیش بینی کرده است که برای اطفای کامل آتش و پاکسازی به سه هفته زمان نیاز دارد.

باشله که در والپارسو وضعیت فوق العاده اعلام کرده است، با لغو سفر از قبل تعیین شده به آرژانتین و اروگوئه به این آتش سوزی گسترده واکنش نشان داد. وی از همسایگان شیلی خواست در صورت گسترش دامنه آتش به دیگر شهرها کمک های پشتیبانی ارائه دهند.

شهر والپارسو واقع بر کرانه اقیانوس آرام با 250 هزار نفر جمعیت، یکی از پایگاه های میراث جهانی سازمان علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد موسوم به یونسکو را در خود جا داده است.

اروپام**9157 ** 1337
کد N225381

وبگردی