آفتاب

رویارویی مستقیم روسیه و آمریکا در دریای سیاه

رویارویی مستقیم روسیه و آمریکا در دریای سیاه

ایرنا نوشت:

شبکه تلویزیونی سی.ان.ان گزارش داد: با تشدید تنش بین غرب و روسیه بر سر تحولات اوکراین، روسیه و امریکا برای نخستین بار طی سال ها در آستانه رویارویی مستقیم در دریای سیاه قرار گرفتند.

به گزارش روزسه شنبه سی.ان.ان، یک فروند جنگنده روسیه روزگذشته (دوشنبه) چندین بار از فاصله ای نزدیک بر فراز رزمناو آمریکاییˈیو اس اس دانالد کوکˈ ˈUSS Donald Cookˈ عبور کرد.

براساس این گزارش،تلاش خدمه رزمناو کوک برای برقراری تماس با خلبان جنگنده روسی بی فایده بود و پاسخی دریافت نشد.

سی.ان.ان افزود : وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) این اقدام مسکو را تحریک آمیز و غیر حرفه ای خواند.

پنتاگون جنگنده روسی را به عنوان یک فروند سوخو Su-24 شناسایی و اعلام کرد : این هواپیما به هیچ سلاحی مجهز نبود و 12 بار در فاصله ای پایین تر از سطح مجاز پرواز، به مانور و عبور بر فراز رزمناو کوک مبادرت کرد.

در پی تحولات اخیر اوکراین،غرب و به طور خاص آمریکا که از جدا شدن شبه جزیره کریمه از اوکراین و پیوستن آن به روسیه خشمگین است، جهت مقابله با حضور نظامی نیروهای روسیه در مرزهای شرقی اوکراین که شمار آنها براساس تصاویر ماهواره های جاسوسی 40 هزار نفر برآورد شده، برخی ناوگان های نظامی خود را به دریای سیاه گسیل داشته است.

به دنبال بحران کریمه در16 مارس 2014 (25 اسفند1392)، ساکنان این شبه جزیره در یک همه پرسی برای پیوستن به روسیه شرکت کردند و با اکثریت آرا برای پیوستن به خاک این کشور رای دادند.

52261

کد N225199

وبگردی