آفتاب

کیارستمی فیلمسازی ارزان را به خارجی‌ها یاد داد/ از اسپانیا تا آمریکای جنوبی

کیارستمی فیلمسازی ارزان را به خارجی‌ها یاد داد/ از اسپانیا تا آمریکای جنوبی

محمودرضا ثانی فیلمساز که در جدیدترین کارگاه‌های فیلمسازی عباس کیارستمی در خارج از ایران او را همراهی کرده است درباره نهضت فیلمسازی ارزان و آموزش آن به سینماگران جوان توسط کیارستمی صحبت کرد.

محمودرضا ثانی فیلمساز و نویسنده سینمایی که در سفرهای عباس کیارستمی برای برگزاری کارگاه های آموزش فیلم با او همراه بوده و حاصل این همراهی نگارش و انشار کتاب «عباس کیارستمی و درس هایی از سینما» بوده است درباره آخرین فعالیت های این فیلمساز تجربی به خبرنگار مهر گفت: عباس کیارستمی به تازگی دو کارگاه فیلمسازی برگزار کرده که یکی از این کارگاه ها در اسفند سال گذشته با همت دانشگاه خاواریانا و کمپانی بلک فاکتوری سینما و حمایت سفارت فرانسه در کلمبیا به مدت 10 روز در بوگوتا پایتخت کلمبیا برپا شد و دیگری برای نخستین‌بار در آمریکای جنوبی برگزار شد که به تازگی به پایان رسیده است.

وی در ادامه افزود: یکی از اهداف برگزاری این کارگاه‌ها آموزش روش فیلمسازی با کمترین هزینه است. صنعت سینما در دنیا گرفتار بحرانی به نام تولید فیلم‌های گیشه‌پسند با هزینه‌های سرسام‌آور شده که به اعتقاد برخی منتقدان همین مساله سینما را به ورطه نابودی کشیده است.

به گفته وی، فیلمسازانی چون کیارستمی نهضتی را برای حمایت از ذهن جستجوگر جوانان علاقمند به هنر سینما آغاز کرده اند تا بگویند در سینما اندیشه حرف اول را می زند نه سرمایه.

ثانی با اشاره به کارگاه‌هایی که کیارستمی تا کنون برگزار کرده است، گفت: عباس کیارستمی تاکنون بیش از 30 کارگاه فیلمسازی برگزار کرده که ادامه این کارگاه ها به تلاش هنرجویان بستگی دارد و معمولا تعداد زیادی از هنرجویان سینما پس از پایان این 10 روز راه خود را پیدا کرده و سینمای مستقل و سبک و شیوه خاص خود را پیدا می کنند.

این مستندساز درباره چگونگی شکل‌گیری کارگاه کیارستمی در کلمبیا گفت: عباس کیارستمی در سال‌های 2012 و 2013 دو کارگاه فیلمسازی در اسپانیا برگزار کرد. در این کارگاه ها 80 دانشجو از سراسر دنیا شرکت کردند و با شیوه فیلمسازی کم هزینه آشنا شدند و خروجی این کارگاه ها بسیار رضایتبخش بود و تعدادی از دانشجویان با بودجه های پایین فیلم های بلند خود را پس از گذراندن این کارگاه ها ساختند.

ثانی در پاسخ به این که آیا بهترین فیلم های این کارگاه ها در جشنواره های مرتبط نمایش داده شد؟ بیان کرد: یادم هست در کارگاه هایی که در کلمبیا برگزار شد 55 دانشجو از کشورهایی چون کلمبیا، آرزانتین، اکوادور، شیلی، ونزوئلا، مکزیک و ....طی 10 روز در این کارگاه ها شرکت کردند و 55 فیلم ساخته شد که 5 فیلم برگزیده این ورک شاپ در یکی از جشنواره های معروف کارتاخنا در آمریکای لاتین به نمایش درآمد.

کد N225176

وبگردی