آفتاب

اعتراض نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به دولت آمریکا درخصوص صادر نکردن ویزای ابوطالبی

اعتراض نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل به دولت آمریکا درخصوص صادر نکردن ویزای ابوطالبی

نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل در نیویورک روز دوشنبه با ارسال یادداشتی مراتب اعتراض شدید خود نسبت به اقدام اخیر دولت آمریکا به عنوان دولت میزبان در نادیده گرفتن اصول و مقررات حقوق بین‌الملل از جمله تعهداتش در قبال دول عضو ملل متحد را به نمایندگی این کشور در سازمان ملل ابلاغ کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، در یادداشت ارسالی نمایندگی کشورمان آمده است: پس از گذشت چند ماه از تعیین و معرفی آقای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد و درخواست صدور روادید برای ایشان سرانجام روز یازده آوریل جاری یکی از سخنگویان دولت آمریکا برخلاف رویه و مقررات جاری اظهار کرده است که ما به سازمان ملل متحد و جمهوری اسلامی ایران اعلام کردیم که برای سفیر معرفی شده ایران روادید صادر نخواهیم کرد.

در ادامه این یادداشت آمده است: نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل مراتب نگرانی شدید خود را از خودداری آشکار کشور میزبان درباره صدور روادید آقای ابوطالبی برخلاف تعهدات قانونی خود و همچنین مفاد حقوق بین‌الملل و موافقت‌نامه مقر اعلام می‌کند.

موافقت‌نامه مقر بدون هیچگونه شبهه‌ای برای اجرای تعهدات دولت میزبان مندرج در موافقت‌نامه بدون درنظر گرفتن روابط موجود میان دولت‌ها و دولت ایالت متحده آمریکا تاکید کامل دارد. بر همین اساس خودداری از صدور روادید برای نماینده معرفی شده از سوی یک کشور عضو سازمان ملل برخلاف اصول حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد از جمله اصل برابری کشورها و احترام به حاکمیت آنها است.

همچنین این یادداشت اضافه می‌کند: تصمیم دولت آمریکا قطعا پیامدهای منفی بر دیپلماسی چند جانبه به جای خواهد داشت و رویه خطرناکی را در حقوق بین‌الملل و روابط بین دولت‌ها با سازمان‌های بین‌ دولتی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام

کد N225017

وبگردی