آفتاب
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تاکید بر تولید داخلی راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی است

تاکید بر تولید داخلی راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی است

رئیس کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه یکی از راه‏ های رسیدن به اقتصاد مقاومتی تاکید بر تولید داخلی است گفت: در سال‏ های اخیر برخلاف اصول اقتصاد عمل کردیم و دچار کاهش درآمد و افزایش هزینه ‏ها شدیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر ارسلان فتحی‏ پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه پس از ارائه گزارش وزیر اقتصاد درباره اقتصاد مقاومتی گفت: ما تاکنون برای پایداری روحیه جهادی به حد کافی نکوشیدیم. اقتصاد مقاومتی در این برهه نقشه راه مبارکی است که استقلال، رفاه و خوشبختی را برای ما می‏ آورد.

وی افزود: اگر در دو دهه گذشته رهنمودهای مقام معظم رهبری را درباره کمتر کردن وابستگی به اقتصاد نفتی محقق می‏ کردیم به بخشی بزرگی از اهداف انقلاب رسیده بودیم. مقاومتی کردن اقتصاد راه خروجش جدایی از اقتصاد نفتی و تک‏ محصولی است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه در سال‏ های اخیر برخلاف اصول اقتصاد مقاومتی عمل کرده‏ ایم گفت: در سال‏ های گذشته دچار کاهش درآمد و افزایش هزینه بوده‏ ایم لازم است به استعدادها و نیازمندی‏ های کشور توجه ویژه‏ ای داشته باشیم.

فتحی‏ پور با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی لازمه‏ اش مشارکت همگانی و عمومی کردن فعالیت‏ های اقتصادی است اظهار داشت: مشارکت جدی با هدف اقتصاد عدالت‏ محور نه سرمایه‏ داری شکل می گیرد. ابزار اقتصاد پویا سرمایه دانش و تکنولوژی بازار مصرف است و پس از اینکه هدف‏گذاری صحیح اقتصادی انجام شد باید از ابزارهای صحیح استفاده کنیم و به سمت کاهش هزینه‏ ها برویم.

به گفته این نماینده مجلس منظور از اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که نوسانات اقتصاد سایر کشورها در آن ایجاد نکند.

فتحی‏ پور با بیان اینکه یکی از نوساناتی که به اقتصاد کشور خلل ایجاد می‏ کند واردات بی‏ رویه است گفت: اولین ضرورت مقاوم‏ سازی اقتصاد متنوع نمودن درآمد کشور است. همچنین تاکید بر تولیدات داخلی در حوزه کالاهای استراتژیک بسیار مهمی باشد که لازمه آن ترویج فرهنگ مصرف داخلی است.

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت باید در تهیه برنامه عملیاتی اقتصاد مقاومتی به بحث مقاوم سازی در برابر توطئه دشمن آماده باشد.

به گفته فتحی‏ پور کاهش حجم دولت و کوچک‏ سازی آن، افزایش راندمان بهره‏ وری، کنترل نقدینگی، کمک به نجات واحدهای تولیدی فعلی از مهم ترین راه‏ ها برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است.

وی همچنین اظهار داشت: کمیسیون اقتصادی با تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی و رفع موانع راه‏ های تحقق اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار دارد.

رئیس کمیسیون اقتصادی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه و شاخص بورس دماسنج اقتصاد کشور است انتظار می‏ رود بازار سرمایه با رشد بیشتر صورت بگیرد و شاهد افت شاخص ‏های اقتصادی نباشیم.
 

کد N224927

وبگردی