آفتاب
وزیر اقتصاد:

تعداد قابل توجهی برای دریافت یارانه ثبت نام نکردند / 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شدند

تعداد قابل توجهی برای دریافت یارانه ثبت نام نکردند / 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شدند

وزیر اقتصاد با ارایه گزارشی از عملکرد این وزارتخانه برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در خصوص هدفمندی یارانه ها گفت: آمار و ارقام حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده اند و 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شدند که به سادگی می توان آنها را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، علی طیب نیا وزیر اقتصاد در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با حضور در صحن گزارشی از اقدامات وزارت اقتصاد در اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی ارایه داد.

وی در این گزارش به تشریح اقدامات، برنامه ها و هدف گذاری های کمی این وزارتخانه در اجرای بندهای مختلف اقتصاد مقاومتی را ارایه داد.

وزیر اقتصاد همچنین در خصوص ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی گفت: در خصوص ثبت نام نیازمندان متقاضی دریافت یارانه دولت سعی کرده اقداماتی مرحله بندی انجام دهد، در مرحله اول بنا را بر اعتماد به مردم گذاشته است تا افرادی که خود را نیازمند می دانند برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کنند.

وی تاکید کرد: آمار و ارقام حاکی از آن است که تعداد قابل توجهی از مردم برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام نکرده اند.

طیب نیا ادامه داد: اطلاعاتی که در این مرحله از ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی به دست می آید می تواند زمینه ساز اقدامات بعید دولت باشد. تا الان 10 میلیون نفر از افراد پردرآمد جامعه شناسایی شدند که به سادگی می توان آنها را از دریافت یارانه نقدی حذف کرد.

وی با تاکید بر اینکه بناست فرآیند حذف از دریافت یارانه نقدی با حداقل تنش اجتماعی انجام شود گفت: در مورد افزایش قیمت حامل های انرژی با توجه به رکود تورمی تصمیم داشتیم افزایش قیمت حامل ها با شیب بسیار ملایم باشد.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: بنابراین افزایش قیمت حامل های انرژی کمتر از مصوبه و اجازه ای بود که مجلس به دولت داده بود زیرا نمی خواستیم با تصمیم نادرست آثار منفی در رکود و تورم ایجاد شود. امیدواریم افزایش محدود قیمت حامل های انرژی نیز به افزایش رکود و تورم منجر نشود.

وی همچنین از تنظیم بسته کامل سیاست های پولی، مالی و تجاری دولت برای جلوگیری از آثار منفی ناشی از افزایش قیمت حامل های انرژی خبر داد.

در ادامه محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه را بر عهده داشت با تاکید بر اینکه دولت برای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید برنامه کمی ارایه کند گفت: این امر موجب می شود مطالبه عمومی در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ایجاد شده و این سیاست های جنبه عملی پیدا کند.

وی همچنین در مورد ثبت نام های برای دریافت یارانه نقدی گفت: متاسفانه پیش از این در مورد هدفمندی فضایی در کشور به وجود آمده بود که افراد جامعه را به دو گروه فقیر که یارانه دریافت می کنند و غنی که یارانه دریافت نمی کنند تبدیل می کرد که این فضا در دو سه روز گذشته اصلاح شد.

باهنر ادامه داد: شیب ملایم افزایش قیمت حامل های انرژی توصیفی است، باید جدول هدفمندی داده ها و ستاده ها تراز باشد، سهم بخش بهداشت، بیمه بیکاری و پرداخت یارانه نقدی نیز مشخص شود تا خدایی نکرده با کسری تراز در هدفمندی روبرو نباشیم که از بانک مرکزی و یا برخی بنگاه های اقتصادی برای حل مشکلات استقراض کنیم.

وی تاکید کرد: تراز هدفمندی یارانه ها باید متعادل و مبتنی بر قانون باشد.

در ادامه علی طیب نیا وزیر اقتصاد اظهار داشت: در مورد سیاست های اقتصاد مقاومتی برنامه وزارت اقتصاد و برنامه ای که برای دستگاه ها تمهید می شود مبتنی بر این است که باید اهداف کمی و برنامه اجرایی بوده و اقدامات لازم پیش بینی شود و بر همین مبنا برنامه هر دستگاه اجرایی تدوین شده است.

وزیر اقتصاد همچنین در مورد تراز مالی هدفمندی یارانه ها گفت: در مورد هدفمندی یکی از جهت گیری های دولت این است که تراز مالی هدفمندی باید متعادل باشد و به هیچوجه نباید هدفمندی دچار کسری بودجه بود هو یا منجر به استقراض از بانک مرکزی شود.

طیب نیا اعلا کرد: سال گذشته هم علیرغم همه مشکلات دولت بدون استقراض از بانک مرکزی و خزانه داری پرداخت های نقدی هدفمندی را انجام داده و بودجه دولت را تامین کرد. علاوه بر این بودجه های عمرانی کشور نیز به میزان 23 هزار میلیارد تومان عملی شد.

در پایان محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از دولت انتظار دارد تمام محتوای قانون هدفمندی یارانه ها مانند کمک به بخش سلامت و بیمه بیکاری را اجرا کند.

کد N224913

وبگردی