آفتاب
صبحگاه مشترک یگان‌های نمونه نیروی زمینی ارتش

پوردستان: اگر تهدیدی خودنمایی کند قطعاً با اقتدار مقابله می‌کنیم

پوردستان: اگر تهدیدی خودنمایی کند قطعاً با اقتدار مقابله می‌کنیم

مراسم صبحگاه مشترک یگان‌های نمونه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه‌شنبه) در آستانه 29 فروردین - روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های نزاجا - در پادگان شهید سرلشگر فیض‌الله امانی برگزار شد.

مراسم صبحگاه مشترک یگان‌های نمونه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (سه‌شنبه) در آستانه 29 فروردین - روز ارتش و بزرگداشت حماسه‌آفرینی‌های نزاجا - در پادگان شهید سرلشگر فیض‌الله امانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان در این مراسم صبحگاه، با تاکید بر اینکه "روز 29 فروردین روز بزرگ و به یاد ماندنی در تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی ایران است"، افزود: ‌29 فروردین روزی است که امام خمینی (ره) با تصمیمی شجاعانه در تفکر ناصواب دشمن مبنی بر انحلال ارتش خط بطلانی کشیدند و ارتش را به آغوش پرمهر ملت پیوند زدند.

وی ادامه داد: 29 فروردین روز تأسیس و تولد ارتش جمهوری اسلامی ایران است؛ روزی است که دژی مستحکم برای دفاع از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی نظام نوپای جمهوری اسلامی به فرمان امام خمینی (ره) ایجاد شد.

پوردستان با بیان اینکه "برای به تصویر کشاندن عظمت روز ارتش و فرمان تاریخی امام خمینی(ره) لازم است مروری اجمالی بر وقایع قبل و بعد از انقلاب اسلامی داشته باشیم"، به وضعیت جهان از لحاظ قدرت‌های نظامی اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی مدل ساختار قدرت در جهان، مدلی دو قطبی بود که یک قطب آن را قدرت شرق یعنی شوروی و قطب غربی آن را آمریکا تشکیل می‌داد. هر کدام از این دو قطب کشورهای بسیاری را تحت نفوذ و سلطه خود داشتند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش اضافه کرد: این دوران به دوران جنگ سرد معروف شده است. در این دوران ما شاهد درگیری فیزیکی میان کشورها نبودیم بلکه ما مشاهده می‌کردیم که عمده فعالیت‌های در جریان میان کشورهای مختلف فعالیت‌های اطلاعاتی و جاسوسی بود.

وی با تاکید بر اینکه "در این دوران ایران یکی از اقمار مهم کشور آمریکا به حساب می‌آمد"، خاطرنشان کرد: در دوران جنگ نرم ایران مزیت‌های بسیاری برای آمریکا داشت که از جمله این وضعیت‌ها می‌توان به قرار گرفتن ایران در شمال آبراه مهم خلیج فارس و تنگه هرمز اشاره کرد. موقعیت استراتژیک ایران شرایطی را فراهم می‌آورد تا امکان کنترل مسیر انرژی برای آمریکایی‌ها فراهم شود.

پوردستان، هم‌مرزی با شوروی را یکی دیگر از مزیت‌های ایران برای آمریکا عنوان کرد و گفت: گستردگی مرز ایران با شوروی این امکان را برای آمریکایی‌ها بوجود می‌آورد که بتواند حتی کوچک‌ترین حرکات شوروی را رصد کرده و در صورت لزوم در کمترین زمان به مقابله با این حرکات بپردازد. تبدیل ایران به بازاری برای محصولات آمریکایی، از دیگر مزیت‌های ایران بود. ارتش ایران در آن زمان به ژاندارم منطقه تبدیل شده بود و موظف بود که بر اساس منویات آمریکا کشورهای منطقه را در صورت لزوم در مسیر قرار دهد. در آن زمان ارتش ایران صددرصد وابسته و در اختیار آمریکایی‌ها بود.

وی قرار گرفتن ارتش ایران به عنوان جبهه جلویی ناتو در مقابل ورشو را از دیگر مزیت‌های ایران برای آمریکا دانست و ادامه داد: در آن زمان کشور و ارتش ایران به جبهه جلویی ناتو در مقابل ورشو تبدیل شده بودند تا چنانچه روزی شوروی قصد داشت که خود را به آبهای آزاد برساند در مقابل آنها ایستادگی کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش در ادامه با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: با حدوث انقلاب اسلامی این مزیت‌ها از کشور آمریکا گرفته شد. به همین دلیل طبیعی است که آنها از این اقدام ناراحت و نگران شدند و همواره در تلاش باشند تا این مزیت‌ها را بازیابی کنند.

وی با بیان اینکه "حدوث انقلاب حرکات و ادبیات جدیدی را با خود به همراه آورد"، گفت: انقلاب همراه با خود حرف‌های جدیدی نظیر حکومت دینی، مردم‌سالاری دینی و نفی سلطه را به همراه خود آورد که این حرف‌ها برای آمریکایی‌ها گران بود چراکه آنها می‌دانستند این کلمات در آینده‌ای نه چندان دور به کشورهای دیگر نیز سرایت می‌کند. به همین دلیل آنها از روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی یعنی 23 بهمن ماه سال 57 حرکات براندازانه خود را آغاز کردند.

پوردستان افزود: آنها همه همت و تلاش خود را به کار بردند تا نظام نوپا و انقلاب اسلامی را به‌گونه‌ای به زیر بکشانند. آنها در نخستین گام محاصره اقتصادی را در دستور کار خود قرار دادند و تمام کریدورهای اقتصادی و بازرگانی را به روی کشور ایران بستند. آنها سپس سیاست منزوی‌سازی که همان سیاستی بود که در مقابل شوروی نیز به کار گرفتند در قبال ایران به کار گرفتند. آنها در این هنگام که مشاهده کردند که نظام جمهوری اسلامی با این برخورد‌ها به زیر کشانده نمی‌شود موج وسیعی از ترور را در کشور آغاز کردند.

وی ادامه داد:‌ آنها از طریق ترور‌های هوشمند و کور، نخبگان نظام و آنهایی را که احساس می‌کردند ممکن است وابستگی به نظام داشته باشند مورد هدف خود قرار می‌دهند. آنها سپس موج وسیعی از بمب گذاری‌ها را آغاز کردند و در این مرحله تعداد بسیاری از مسئولان بلندپایه و مردم را در خیابان‌ها و خانه‌هایشان به شهادت رساندند اما دراین مرحله نیز مردم بار دیگر ایستادگی کردند و با مقاومت کردن در مقابل این توطئه‌ها پشت سر رهبرشان ایستادند.

پوردستان با بیان اینکه "زمانی که دشمن مشاهده کرد از این توطئه‌ها راه به جایی نمی‌برد رو به گزینه نظامی آورد اما در آن شرایط نیز در مقابل خود سدی عظیم و ارتش جوان را مشاهده می‌کرد که با امام خود بودند و مردم را نیز عاشقانه دوست داشتند"، گفت: آنها در این گام قصد داشتند با توطئه‌های خود نظام نوپای جمهوری اسلامی را خلع سلاح کنند. در این راستا آنها راهبرد انحلال ارتش را در دستور کار خود قرار دادند و به عنوان یک استراتژی از طریق ایادی داخلی خود به این راهبرد دامن زدند. در آن زمان به قدری این مساله در میتینگ‌ها و رسانه‌ها از طریق آنها تکرار شد که حتی برخی از مسئولان رده سه و چهار نظام نیز بر این باور رسیده بودند که دیگر نیازی به وجود ارتش نداریم اما امام خمینی(ره) با ژرف نگری که داشتند این توطئه دشمن را در زمان تشخیص دادند و با نامگذاری روز 29 فروردین به عنوان روز ارتش خط بطلانی بر توطئه دشمنان، نظام جمهوری اسلامی کشیدند.

وی با اشاره به تأثیر و نقش مقام معظم رهبری به عنوان فرمانده کل قوا در اتخاذ این تصمیم از سوی امام خمینی(ره) گفت: در این تصمیم تاریخی امام خمینی(ره)، تصمیم‌سازی مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا در آن زمان به عنوان نماینده امام خمینی(ره) در ارتش نیز تاثیر بسیار شگرفی داشت. مقام معظم رهبری بواسطه حضور در ارتش و شناخت تمام زوایای آن سبب شدند که امام خمینی (ره) این تصمیم تاریخی را اتخاذ کرده و به ارتش حیاتی دوباره ببخشند.

پوردستان در ادامه با بیان اینکه "حضور فداکارانه در مرزهای غربی و جنوب غربی کشور و همچنین حضور در استان‌های آشوب‌زده و تقدیم 48 هزار شهید گواهی بر حضور مؤمنان ارتش جمهوری اسلامی در صحنه‌های مختلف است"، به عرصه‌های گوناگون فعالیت‌های ارتش اشاره کرد و گفت: رصد مداوم تهدیدات دشمن در ایجاد آمادگی لازم برای دفاع و مقابله با دشمن از نخستین فعالیت‌هایی است که ارتش در دستور کار خود قرار داده است. ارتش جمهوری اسلامی تمامی حرکات در مرزها و فرامرزها را رسد و توسط کارشناسان اطلاعاتی خود تحلیل می‌کند و متناسب با ظرفیت‌های خود آمادگی لازم برای مقابله با آنها را ایجاد می‌کند.

فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: ما به عنوان یک سرباز به مردم عزیز این قول را می‌دهیم که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران هیچگاه غافلگیر نخواهد شد و چنانچه تهدیدی بخواهد در مقابل ایران خودنمایی کند، ضربه دوم از سوی ما به مراتب مهلک‌تر از این تهدید‌ها خواهد بود. ما اهل تجاوز نیستیم اما اگر تهدیدی در مقابل ما خودنمایی کند قطعاً با اقتدار با آن مقابله خواهیم کرد.

وی تأمین امنیت آسمان کشور را از دیگر فعالیت‌های گسترده ارتش دانست و گفت: امنیت کشور تحت نظر نیروهای پدافند هوایی خاتم‌الانبیا(ص) از طریق کنترل تمام پرواز‌های صورت گرفته طی شبانه‌روز در آسمان‌های کشور انجام می‌گیرد.

فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین به حضور مقتدارنه ارتش در آبهای بین‌المللی و تامین امنیت تجارت دریایی اشاره کرد و یادآور شد: امروز نیروی دریایی ارتش با اقتدار در آبهای بین‌الملل حاضر می‌شود و به تامین امنیت تجارت دریایی می‌پردازد.

پوردستان، تامین امنیت مرزهای غربی و جنوب غربی کشور و همچنین پاکسازی اراضی آلوده به مین را از دیگر فعالیت‌های ارتش بر شمرد و افزود: ارتش در طول سال آموزش بیش از 30 هزار جوان در غالب سرباز را بر عهده دارد و همچنین حضوری فعال و گسترده در امور امدادرسانی در بلایای طبیعی را در طی سال‌های فعالیت خود داشته است.

وی در پایان ضمن تبریک فرا رسیدن روز ارتش، اظهار کرد: من از مردم تقاضا می‌کنم که با حضور پیدا کردن در جایگاه‌های رژه در روز 29 فروردین به سربازان ارتش جمهوری اسلامی دلگرمی بدهند.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم و پس از اجرای حرکات نمایشی توسط یگان‌های تربیت بدنی و یگان‌های ویژه ارتش جمهوری اسلامی ایران، یگان‌های نمونه نیروی زمینی ارتش از جلوی جایگاه عبور کردند.

انتهای پیام

کد N224857

وبگردی