آفتاب

مشاجره لفظی پوتین و اوباما بر سر اوکراین

مشاجره لفظی پوتین و اوباما بر سر اوکراین

روسای جمهور آمریکا و روسیه شب گذشته بصورت تلفنی با یکدیگر گفتگو کردند که نتیجه این تماس، مشاجره لفظی دو طرف بر سر مسائل بوجود آمده در اوکراین بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، تماس تلفنی "ولادیمیر پوتین" و "باراک اوباما" در حالی اتجام شد که مواردی همچون سفر "جان برنان" رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا به کی یف و ایجاد مزاحمت یک فروند جنگنده روسی برای ناو هواپیمابر آمریکا سایه سنگینی بر گفتگوهای رهبران دو کشور انداخته بود.

رئیس جمهور روسیه در این تماس تلفنی به شدت از مداخله آمریکا در امور اوکراین انتقاد کرده و خواستار توضیحاتی در مورد دلایل و اهداف سفر برنان به کی یف شد. در همین رابطه روز گذشته نیز "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در اظهاراتی با اشاره به سفر رئیس دستگاه جاسوسی آمریکا به اوکراین، خواستار توضیح واشنگتن در این زمینه شده بود.

از سوی دیگر باراک اوباما در این تماس تلفنی نگرانی عمیق واشنگتن را در مورد حمایت مسکو از اقدامات مسلحانه جدایی طلبان هوادار روسیه، که خطری برای ضعیف شدن و بی ثباتی دولت اوکراین هستند ابراز کرد.

در بیانیه کاخ سفید آمریکا در این مورد، آمده است : اوباما خواسته است تا همه نیروهای مسلح غیر دولتی در کشور اوکراین اسلحه خود را بر زمین بگذارند. اوباما از پوتین نیز خواسته تا از نفوذ خود بر این نیروهای مسلح هوادار روسیه استفاده کرده و آنها را قانع به خروج از ساختمانهایی که اشغال کرده‌اند، کند.

اما ولادیمیر پوتین، با رد موضوع دخالت مسکو در اوکراین از همتای آمریکایی خود خواسته تا از نفوذش بر دولت اوکراین برای جلوگیری از خونریزی بیشتر استفاده کند.

شهرهای شرقی اوکراین از روز شنبه هفته جاری صحنه اعتراضات گسترده و اشغال برخی از ساختمانهای دولت و پاسگاه های پلیس از سوی هواداران روسیه بوده اند. در همین رابطه از روز یکشنبه  ارتش اوکراین برای آزاد سازی این مراکز اشغال شده اقدام به حمله نظامی به شرق اوکراین کرده است.

به گزارش مهر، شاید غرب گرایان حاضر در کی یف هیچ گاه فکر نمی کردند که پس از پیروزی آنها بر "ویکتور یانوکوویچ" و کنار گذاشتن او از ریاست جمهوری اوکراین، بحران این کشور ادامه پیدا کرده و منجر به تلاش شهرهای شرقی آن برای کسب استقلال از کی یف شود. بحران این کشور دیگر از دست بازیگران داخلی خارج شده و هم اکنون تبدیل به موضوعی برای کشمکش میان روسیه و غرب  شده است و در این میان باید دید ابزارهای کدام طرف برای پیروزی بر طرف دیگر بهتر است.

 

کد N224789

وبگردی